14570423_943209655784345_1590579796660825480_nChtěli jsme ukázat, že nový traktor T5.120 má živější motor s vyšším krouticím momentem, než jeho předchůdce T5.115, a tak jsme se rozhodli oba traktory vystavit přímému souboji. Využili jsme k tomu nejvyšší možné převýšení v celé republice, které je možné absolvovat dopravním prostředkem a ozkoušeli jsme si tak schopnosti nové i staré T5 přímo v náročném terénu.

Nejvyšší možné převýšení nabízí CHKO Jeseníky, konkrétně devítikilometrová cesta z odpočívadla Hvězda až na Praděd. Nevyděsilo nás ani 648 metrů převýšení, které nás po cestě čekalo. Neváhali jsme a zajistili jsme pro naší techniku povolení pro výjezd až nahoru k vysílači.

Velmi oblíbená řada traktorů středního výkonu pod označením T5 prošla před nedávnem zásadním přepracováním a zrodil se nový traktor – T5.120. Traktor disponuje novým motorem s nejpřísnější emisní normou Tier4B s výkonem 117 koní. Pro splnění emisní normy využívají traktory  New Holland Agriculture s výkonem zhruba do 120 koní čtyřválcové motory se sníženým objemem na 3,4 litru se čtyřventilovou technologií vstřikování, EGR ventilem a nyní nově malým SCR katalyzátorem. Toto řešení je vhodné pro menší stroje proto, že má obecně nižší nároky na zástavbový prostor, což je u kompaktních traktorů důležitý parametr.

Jak takový čtyřválcový motor o objemu 3,4 litru s emisní normou Tier4B funguje? Do motoru je pomocí EGR ventilu přisáváno snížené množství recyklovaných plynů, maximálně do 10 % oproti 15 – 25 % běžných u modelů konkurence. To spolu se sníženým obsahem motoru zásadně snižuje nároky na chlazení recyklovaných plynů a tím i na spotřebu paliva. Protože motor přisává jen omezené množství spalin, snižuje se jen částečně teplota hoření a nevzniká tak velké množství sazí. Proto do systému není potřeba zařazovat filtr pevných částic, který „motor dusí“ a vyžaduje regeneraci, komplikuje provoz traktoru a zvyšuje provozní náklady stroje. Vzniklé nadlimitní množství NOx je pak dočištěno v menší a zjednodušené „light“ verzi SCR. O přísun vzduchu do motoru se stará elektronicky řízené turbo s variabilní geometrií lopatek. Palivo je do motoru nově vstřikováno pomocí čtyř ventilů. To je prostý popis technologie. Uživatelům strojů tato technologie přináší v průměru o 6 % vyšší krouticí moment při stejném výkonu (a tedy nižší otáčky motoru), o 5 % vyšší převýšení krouticího momentu (nemusíte tolik řadit) a hlavně je motor díky sníženému procentu recyklovaných plynů znatelně živější a stroj se rychleji vrací do požadované pracovní rychlosti (zvládne tak za den více práce). Motor umožňuje dosahovat rychlost až 40 km/h a tuto hranici jsme i v našem testu několikrát překonali.

Již od startu měla nová T5.120 navrch a nedala své předchůdkyni o stejném výkonu T5.115 šanci. Ze startu traktory vyrazily současně, avšak hned v první zatáčce bylo zřetelně znát, že nová verze traktoru má živější motor, který jde lépe za plynem. Postupně se mezera mezi novou T5 a starším traktorem více a více zvětšovala a zaslouženého prvenství dosáhla nová T5.120 stylem start – cíl.

Máme k dispozici vynikající záběry přímo z akce, na které se můžete podívat na YouTube.

Do cíle dorazila nová T5.120 o 38 vteřin dřív než T5.115. Průměrně jela rychlostí 22,4 km/hod a maximálně dosahovala rychlosti 43,9 km/hod. Dle sport trackeru zdolala celkem 9,1 km a 639 m převýšení. To vše v čase 24 minut a 20 vteřin.  Prohlédněte si autentické záběry z výjezdu na Praděd!  

2016-10-18 10.18.25 2016-10-18 10.18.35 2016-10-18 10.19.52