N2016_AWEIMABestUtilityS radostí a hrdostí oznamujeme všem příznivcům značky New Holland Agriculture, že traktor T5.120 získal titul Traktor Roku 2017 v kategorii Utility, což lze přeložit jako „kompaktní či univerzální traktor“. Potvrzuje se tak, že T5 je opravdu „fajn“ traktor. Pojďme se společně podívat, co porotce zaujalo

Super Srdce

Praxe ukázala, že se New Holland se svými motory vydal správným směrem. Spolehlivé a zároveň živé, ale zároveň technologicky jednoduché motory si zemědělci oblíbili. Platí to jak pro „velké“ motory se systém Hi-e SCR, tak pro motory se sníženým objemem na 3,4 litru a „odlehčenou“ verzí technologie SCR. I konkurenční značky stále více používají motory FPT ve svých strojích.

Fajn traktor

Traktor roku v kategorii Utility, T5.120 má tedy čtyřválcový motor o objemu 3,4 litru s elektronicky řízeným vstřikováním CommonRail se čtyřmi ventily na válec (oproti dvěma ventilům u předchozí generace). Do motoru je pomocí EGR přisáváno pouze snížené množství recyklovaných plynů, maximálně 10 % oproti 15 – 25 %, které jsou běžné u motorů konkurence. Díky sníženému objemu motoru nejsou tak vysoké nároky na chlazení recyklovaných plynů a tím je snízena i spotřeba paliva. Protože motor přisává jen omezené množství spalin, je teplota hoření snížena jen částečně a vzniklé množství sazí (pevných částic) je menší. Proto do systému NENÍ potřeba zařazovat filtr pevných částic, který „motor dusí“ a vyžaduje regeneraci, komplikuje tak provoz traktoru a zvyšuje provozní náklady stroje. Vzniklé nadlimitní množství NOx je pak dočištěno v „lehké a kompaktní“ light verzi SCR. O přísun vzduchu do motoru se stará elektronicky řízené turbo s variabilní geometrií lopatek. Uživatelům strojů technologie přináší v průměru o 6 % vyšší krouticí moment při stejném výkonu (a tedy nižší otáčky motoru), o 5 % vyšší převýšení krouticího momentu (nemusíte tolik řadit) a hlavně je motor díky sníženému procentu recyklovaných plynů znatelně živější a rychleji se stroj vrací do požadované pracovní rychlosti – zvládne za den více práce.

Vylepšená převodovka ElectroCommand 16 x 16 umí díky lepším parametrům motoru pracovat ve dvou automatických režimech – jednom pro dopravu a jednom pro polní práce. Zdůraznit musím systém řazení. T5 má sice „pouze“ 4 stupně řazené pod zatížením a řada konkurenčních strojů je na tom „prospektově“ úplně stejně nebo hodně blízko se 3 stupni. Důležitý je ale systém práce s převodovkou. U T5 v celém rozsahu pojezdových rychlostí pouze jednou sešlápnete spojku a aktivně přesunete řadicí páku. Jinak vše řadíte tlačítky. Porovnejte si úroveň pracovního komfortu s variantou, kdy máte například 24 rychlostí rozdělených do 6 skupin. Aby se stroj dostal na maximální pojezdovou rychlost, musíte teoreticky pětkrát sešlápnout spojku a přesunovat řadicí páku. Pokud je traktor T5 v tahu například při náročné orbě, pro přechod mezi skupinami můžete pouze držet tlačítko řazení a krátce stisknout tlačítko ovládání spojky, přeřazení je tak otázkou zlomku sekundy. U konkurenční varianty musíte sešlápnout pedál, vzít za páku přesunout ji do neutrálu a následně do požadované skupiny a….traktor stojí

Za jízdní komfort – jednička dvakrát podtržená. To je jediná známka, která nové řadě T5 spravedlivě náleží. Traktory T5 mají k dispozici odpruženou přední nápravu TerraglideTM se zdvihem 80 mm, kterou lze uzamknout v jakékoliv požadované poloze. Pokud tedy potřebujeme, například při orbě vyšší světlost, zvednete si nápravu až nahoru a zamknete ji. Pokud potřebujeme do předních ramen nabrat závaží, které někdo zapomněl dát na paletu, spustíte si nápravu zase dolů a závaží v pohodě naberete. Pro jízdu po silnici necháte nápravu v plovoucí poloze a užíváte si pohodu při jízdě, kterou zajišťují 28 palcové pneumatiky vpředu, 38 palcové pneumatiky vzadu, odpružená přední náprava, odpružená kabina a samozřejmě vzduchem odpružená sedačka. Odpružená náprava na traktorech T5 je ve verzi Heavy Duty s nosností 3 500 kg. To je velmi důležité, pokud uvažujete o agregaci traktoru také s čelním nakladačem. Nosnost nápravy musí odpovídat nosnosti čelního nakladače, jinak jej nemůžete plně využít.

Video – Odpružení přední nápravy a kabiny

Se zvyšováním výkonu a krouticího momentu jde ruku v ruce zvětšování zadní nápravy, předního a zadního tříbodového závěsu i zvyšování průtoku čerpadel, abyste mohli lepší parametry spolehlivě využít k náročnější práci. Celý zadek včetně tříbodového závěsu je na pohled bytelnější. Zadní tříbodový závěs zvládne zvednout 5 240 kg na konci ramen a přední 2250 kg. Hydraulika je řešená dvěma čerpadly. Jedno je určené pro řízení, druhé pak pro vnější okruhy, takže můžete řídit a zvedat břemeno na čelním nakladači, aniž by došlo ke vzájemnému ovlivnění. Vedle standardního mechanicky ovládaného čerpadla je k dispozici i elektronicky ovládané čerpadlo Bosch s funkcí Loadsensing a průtokem 84 l/min, takže s T5 můžete používat nejmodernější závěsnou techniku, například rozmetadla Amazone. S nárůstem hmotnosti jednotlivých prvků souvisí i nárůst povolené hmotnosti stroje, která činí 8 000 kg. Vyšší hmotnost traktoru oceníte také při tahových pracích. Navíc řešení uzávěrky diferenciálu vám dává do rukou traktor s opravdovým pohonem všech ČTYŘ kol, ne pouze TŘÍ jak je tomu u všech ostatních konkurentů. V kombinaci s výkonným motorem, flexibilní převodovkou, širokými pneumatikami a zvýšenou hmotností je tedy T5 strojem na pořádnou práci.

Video – Práce s čelním nakladačem

Pohoda při práci

Obsluha má pro svoji práci k dispozici šestisloupkovou výborně ergonomicky řešenou kabinu o objemu pěkných 2,05 metru krychlového s prosklenou plochou 5,3 metrů čtverečních. Úroveň hluku, respektive ticha, při práci činí 74 dBa. V kabině je také pohodlná sedačka s bezpečnostním pásem pro spolujezdce. Ani kabině se však inovace nevyhnuly. Je osazená novými LED světly se svítivostí 15 600 Lumenů, což je 2,5 x více než klasická varianta s halogenovými světly. V souladu s moderními trendy je traktor připravený na navigační systémy, automatické řízení a instalaci různých monitorů. K ovládání čelního nakladače máte k dispozici elektrohydraulický joystick, který je nově doplněný také o tlačítka pro ovládání převodovky – v rámci skupiny převodů tak můžete řadit 4 rychlosti. Třešničkou na dortu jsou nově řešená zrcátka a stěrač.

Video – LED světla

[zdroj: eagrotec.cz]