Crossover je slovo, které není běžně známé. Setkáváme se s ním především v oblasti automobilového průmyslu, pro označení některých modelů. Co tedy opravdu znamená: doslova „křížení“, v širším smyslu označuje slovo crossover jakéhokoli automobilového křížence, klidně limuzíny s pick-upem.

Na podobném základu postavili vývojáři New Holland také nový traktor. U největších běžně prodávaných traktorů s původem v USA se vývojáři všech značek tradičně soustředili především na vysokou tažnou sílu. Naproti tomu evropští vývojáři při konstruování těžkého traktoru mysleli více na jeho využití s čelně neseným aktivním nářadí a na práci v těžké dopravě, která vyžaduje stabilitu traktoru a hospodárný provoz. Bonusem u obou pojetí pak byla dobrá ovladatelnost, stylový design, jednoduché ovládání, relativně kompaktní rozměry či prostorná kabina. Proto se v New Holland rozhodli vyvinout traktor, který bude křížit koncepce z obou stran Atlantického oceánu a splňovat maximálně požadavky farmářů.

T8_1
 
Vlastnosti těžkých traktorů, které dané pojetí splňuje
Tradiční pojetí s kořeny v USA
Modernější pojetí s kořeny v EU
T8 CROSSOVER od New Holland
Vynikající ovladatelnost
ANO
NE
ANO
Stabilita ve vys. přepravních rychlostech
NE
ANO
ANO
Tažná sílá
ANO
NE
ANO
Stylový design
NE
ANO
ANO
Jednoduché a logické ovládání
ANO
NE
ANO
Kompaktní rozměry
NE
ANO
ANO
Prostorná kabina
ANO
NE
ANO
Integrovaný přední TBZ
NE
ANO
ANO
 
 
Pojďme se společně podívat na hlavní prvky, které vývojáři New Holland změnili v porovnání se svým předchůdcem, aby si nový T8 opravdu zasloužil označení CROSSOVER.
  • Nový motor (tažná sílá)
  • Delší rozvor – nejlepší ve své třídě (tažná sílá, stabilita)
  • Nová přední náprava (vynikající ovladatelnost, stabilita, kompaktní rozměry, integrovaný přední TBZ, tylový design)
  • Nová odpružená kabina (stylový design, prostorná kabina)
  • Nové ovládání (jednoduché a logické ovládání)
Video z prvního nasazení najdete ZDE

Nový motor

PLANETA JE MODRÁ NE ZELENÁ Známé heslo namířené proti „militantním“ ekologům platí také v oblasti zemědělské techniky. S příchodem roku 2011 a 2012 vstupují v platnost nové emisní limity známé jako Tier4A či Stage3B, které jsou obsahově identické. Bez ohledu na značku všechny zemědělské ale i stavební stroje musí plnit zpřísněné limity pro vypouštění zplodin do ovzduší. O této problematice si můžete přečíst více
ZDE či v minulém čísle časopisu Partner č. 3.
 
Značka New Holland ve svých nových traktorech využívá motory největšího výrobce motorů v Evropě, sesterské firmy FPT. Ta má bohaté zkušenosti s motory TIER4, které získala při výrobě motorů pro nákladní automobily IVECO. Na základě těchto zkušeností FPT pro stroje nad 100 hp vybrala technologii SCR, která odbourává škodliviny v katalyzátoru s využitím neutralizační kapaliny AdBlue. Motorů s technologií SCR firma FPT vyrobila do začátku roku 2011 již více jak 150 000, máme tuto technologii tedy velmi dobře vyzkoušenou a vyladěnou.
Technologie SCR, kterou New Holland využívá pro plnění emisních limitů, má pro vás, farmáře řadu výhod:
  • Motor nasává pouze čistý, stlačený a ochlazený vzduch plný kyslíku, hoření probíhá za optimálních podmínek (jak to znáte z motorů s normou Tier2) a motor je nastavený pouze na maximální výkon při minimální spotřebě – emise jsou řešeny v katalyzátoru SCR.
  • Díky tomu motor dosahuje vyšších výkonů, lepších krouticích momentů a to při nižších otáčkách – nižší spotřeba paliva.
  • Motor jde výrazně lépe za plynem – vyzkoušejte si to sami, řekněte si o zkušební jízdu svému autorizovanému prodejci New Holland.
  • Zkušebna DLG prokázala „laboratorní“ úsporu paliva v rozsahu 10% oproti stejnému motoru s technologii EGR a emisní normou Tier3A. Naše vlastní polní testy ukazují na úsporu paliva v klasických polních podmínkách při proměnlivém zatížení motoru až o 16%!
  • Spalování probíhá čistě, nikde se nic neusazuje a nezanáší, proto mají motory od FPT servisní interval 600 Mth i při využití klasických motorových olejů.
  • Protože spalování probíhá za vysokých teplot a čistě, jsou motory méně náchylné na zhoršenou kvalitu paliva (zvládají vyšší obsah biosložky než očekávaných povinných 5% i vyšší obsah síry).
  • Samotné motory mají jednodušší konstrukci, nejsou náročné na chlazení (oceníte v horkých letních dnech) a všechny servisní body pro pravidelnou údržbu jsou snadno přístupné.
  • Díky nižším nárokům na chlazení jsou i traktory méně hlučné – jen 68 dB!
Traktory T8 jsou osazené novými motory Iveco Cursor od FPT, jejichž výhody uvádíme výše, a to se jmenovitými výkony od 260 do 340 hp, respektive s maximálními výkony s navýšením od 300 do 390 hp.
Kouzelné slovo „navýšení“ je pak další inovací u traktorů řady T8 ve srovnání s jejich předchůdci a dovoluje traktorům využít při práci s PTO, odběru výkonu přes hydrauliku a v dopravě až 49 hp navíc. Jsou to „koně“ zdarma a krmíte je, jen když je využíváte. Motorová brzda, další z inovací v traktoru, pomáhá snížit náklady na provoz traktoru, protože při jejím využívání šetříte brzdové kotouče.
Model
Objem motoru (litr)
Jmenovitý výkon* (hp)
Výkon na PTO (hp)
Max. EPM (hp)
T8.275
9
235
185
273
T8.300
9
256
205
298
T8.330
9
284
230
327
T8.360
9
311
255
357
T8.390
9
339
280
389
 

Delší rozvor a nová přední

Využití technologie SCR pro eliminaci škodlivin má ještě jednu podstatnou konstrukční výhodu, motor je kompaktní, nepotřebuje tak rozměrné chladiče, a proto předek může být štíhlý. Toho využili inženýři New Holland a přepracovali přední rám traktoru. Výsledkem je řada zlepšení. Traktor je vybavený z výroby montovaným předním tříbodovým závěsem a PTO, což zvyšuje jeho univerzálnost. Továrně montovaný závěs je blízko uložený k přední nápravě a čelně nesené nářadí tak výborně kopíruje terén. Díky přednímu TBZ můžete snadno sundat závaží při používání traktoru v dopravě (šetříte palivo). Závaží je navíc umístěné blíže k přední nápravě traktoru a ta méně trpí. Štíhlá kapota s novým designem navíc přináší lepší chlazení, protože proudění vzduchu v kapotě bylo navrženo tak, aby studený vzduch vstupoval dovnitř a horký ven – bez foukání na kabinu a bez víření nečistot ze země. Provedené počítačové simulace a testování v mrazícím/zahřívacím boxu tento koncept potvrdily.
T8_4
Přední náprava je ostatně další z nových částí traktoru. Od modelu T8.330 jsou traktory osazené patentovanou nápravou třídy 5, který opouští nůžkový způsob odpružení. Nový systém obsahuje méně pohyblivých částí, ty se logicky méně opotřebovávají, náprava má lepší charakteristiku odpružení (o 25% méně otřesů v kabině) a vyšší únosnost a spolehlivost. Přepracování rámu a nápravy umožnilo inženýrům New Holland prodloužit rozvor o 12% na plných 3450mm, nejdelší ve své třídě! Delší rozvor logicky přináší vyšší stabilitu a lepší tahové vlastnosti traktoru. Nevýhodou dlouhého rozvoru by mohl být větší poloměr otáčení, ale štíhlá stavba motoru umožňuje vytvořit vykrojení v rámu. Kola mohou mít úhel natočení 55° a otáčí se „kolem“ kompaktního bloku chladičů, který nepřekáží jako u některých konkurentů. Poloměr otáčení v závislosti na modelu a velikosti pneumatik činí od 4,97m do 6,64m a traktor si tak zachovává výbornou ovladatelnost. K tomu se hodí snad jen výrok jednoho z bývalých předsedů vlády „Pánové, kdo z vás to má!“.  

Nová odpružená kabina, nové ovládání

Pohodlí řidiče je u traktorů řady T8 na podstatně vyšší úrovni než u předchůdce T8000. Pěti sloupková kabina má zesílený rám a vytváří pro obsluhu prostor o rozměru 3,1m3 s prosklenou plochou 6,3m2. U této kategorie traktorů je již samozřejmostí odpružení kabiny, u T8 se jedná o dvoustupňové odpružení se třemi stavitelnými úrovněmi pružení. V kombinaci s přední odpruženou nápravou a sedačkou je tak zajištěná špičková úroveň komfortu pro obsluhu stroje. Pohodlí a stupeň únavy řidiče ovlivňuje i hlučnost. Klíčovým prvkem při eliminaci hluku v nové kabině je uložení motoru na silentblocích. To však není vše, do kabiny se dostala i jedna z výhod systému SCR – nižší potřeba chlazení, to znamená méně ventilátorů a tím i logicky méně hluku v kabině, Výsledek pouze 68 dB, nejlepší hodnota ve své třídě!
  
T8_5
 
Nové je i ovládání traktoru. T8 přebírá osvědčenou loketní opěrku z traktorů T7, která získala několik ocenění na mezinárodních výstavách. Loketní opěrka je stavitelná v širokém rozsahu a pohybuje se společně se sedačkou řidiče a zahrnuje: integrovaný ovládací panel, multifunkční páku CommandGrip pro ovládání nejběžnějších funkcí, joystick pro ovládání předních nebo zadních vnějších okruhů hydrauliky, „myš“ pro ovládání zadního tříbodového závěsu a barevný dotykový monitor IntelliView III, který je společný pro prémiové stroje se značkou New Holland – traktory řady T7, T8 a T9, sklízecí mlátičky CR a CX i sklízecí řezačku FR. Pokud tedy jezdíte celý rok v traktoru řady T8 a na žně „přeskočíte“ do mlátičky, monitor pracuje se stejnou logikou, ovládací prvky i přehledy o provozních parametrech nacházíte na stejných místech. Na páce CommandGrip máte tlačítko pro aktivaci automatické navigace a IntelliView III slouží také jako monitor navigace (pro navigaci můžete mít samozřejmě i samostatný monitor). Poslední prvky loketní opěrky jsou páčky ovladače vnějších okruhů hydrauliky. Ty jsou spojené s hydraulikou pomocí systému CAN BUS, ovládání je přesnější a v paměti se drží poslední nastavení.
 
  
V traktoru zůstala původní prověřená převodovka Ultra Command™ 19 × 4 ECO Full PowerShift (řaditelná pod zatížením v celém rozsahu), je však doplněná o nový řídící software GSM, který simuluje funkce plynulé převodovky při 100% mechanické účinnosti. Software umožňuje spolupráci řídících jednotek motoru a převodovky. Zvolíte si požadovanou pojezdovou rychlost a software uvádí motor a převodovku do režimu optimální spotřeby paliva při zajištění potřebného výkonu motoru pro dosažení požadované rychlosti.

To jsou hlavní novinky, které můžete najít u traktorů New Holland T8. První kusy již jezdí po českých polích, takže si je můžete vyzkoušet v praxi a sami posoudit popisované výhody.

Ing. Aleš Petr, Agrotec a.s., 11.08.2011