Firma Agrio, největší domácí výrobce polních postřikovačů, se intenzivně připravuje na dva vrcholy nové sezóny – výstavu AGRITECHNICA v německém Hannoveru a TECHAGRO v Brně. Pro obě výstavy máme připravené horké novinky. Na Agritechnice, která proběhne v druhém listopadovém týdnu, to bude zcela zmodernizovaný samojízdný postřikovač DINO. Původní typ jsme vyráběli od roku 2006 podle licence německé firmy Bräutigam. Hlavní předností byla vysoká újezdnost v kopcích, nádrž až 7000 litrů, nízké těžiště, velký denní výkon a špičkové servisní zázemí. Po určitém vylepšení volala především kabina, relativně nízká světlá výška podvozku a menší pohodlí pro obsluhu.

Na základě 8 let zkušeností s licenční výrobou samochodů DINO jsme se rozhodli výrazně investovat do vývoje vlastního podvozku. Prvním krokem je použití kabiny od firmy Claas. Tato značková kabina přináší obsluze maximální komfort – klimatizace, ergonomické ovládání (originální joyistick Claas), vyhřívaná a klimatizovaná sedačka s odsáváním vzduchu (ne foukání studeného vzduchu na záda), odhlučnění, filtrace nejvyšší kategorie IV.(i proti chemickým plynům), přetlak v kabině, chladnička, autorádio, maximální výhled z kabiny na všechny strany.  Pohodlí obsluhy považujeme za jeden z nejdůležitějších parametrů postřikovače, protože pracuje často v prodloužených směnách od jara do podzimu a nadměrná únava může způsobit chyby v aplikaci i nehodu.

Druhou zásadní změnou je motor.  Původní Deutz o výkonu 180 kW byl nahražen 6-ti válcovým motorem IVECO o obsahu 6,7 cm3 a výkonu 210 kW, který již splňuje emisní třídu Tier IVf.

Pozadu ve vývoji nezůstala ani vlastní podvozková část. Světlá výška se zvýší až na 140 cm, pneumatické odpružení pomocí  4 měchů by mělo zlepšit pohodlí řidiče ve srovnání s původním hydro-pneumatickým odpružením. Pro pojezd jsou použity nové typy hydromotorů Poclain Hydraulics s lepším řešením netěsností u brzd, což bylo slabinou u starších typů. Velkou výhodou pro nás je skutečnost, že firma Poclain Hydraulics má výrobní závod i se servisním oddělením v Brně, takže případné závady je schopna operativně řešit. Nové hydromotory umožní přepravní rychlost až 50 km/h. Pro polní jízdní režim jsou důležité Off Road ventily, které zajišťují maximální průjezdnost jak zamokřených míst, tak i extrémních kopců. Stoupavost je až 30%! Nový „eco-režim“ s tempomatem by měly přinést i částečné snížení spotřeby paliva. Jednou z nejdražších vývojových položek nového podvozku DINO je systém řízení náprav od firem Claas a Mobil Elektronik. Tak jako dříve budou řiditelné obě nápravy i s možností „krabího chodu“, toto řízení však bude zohledňovat vnitřní průsaky oleje, takže bude mnohem přesnější, nebude nutné opakovaně kalibrovat natáčení zadní nápravy jako u staršího typu. Podvozek je vlastně „nosič nářadí“, vedle postřikové nástavby s velikostí nádrže 6500 litrů a rozmetadla průmyslových hnojiv může nést také cisternu s hadicovým aplikátorem pro aplikaci digestátu v kukuřici během vegetace. Výměna nástavby je otázka půl hodiny, stačí rozpojit rychlospojky hydraulických hadic a elektrického kabelu a uvolnit 4 zajišťovací kolíky kulových čepů, na kterých je nástavba připevněna k podvozku.

Když už jsme zvolili ty nejkvalitnější komponenty, abychom dosáhli co nejlepších technických parametrů stroje, chyběla novému Dinu už jen maličkost – lepší design. Málo platné, kabát prodává a přitažlivý, zapamatovatelný design je v dnešní silné konkurenci stejně důležitý jako užitná hodnota a cena stroje. Angažovali jsme průmyslového designéra, který navrhl novou nádrž, kryt motoru a boční kryty po obou stranách postřikovače. Na obrázku vypadá DINO velmi zdařile, uvidíme, jak osloví prodejce a zákazníky na Agritechnice v Hannoveru.

Pro výstavu TECHAGRO Brno, která proběhne 3.- 7. 4. 2016, bude hlavním lákadlem GEKON, zcela nový samojízdný postřikovač střední velikosti s hydrostatickým pohonem. Tento typ nám dosud v nabídce chyběl a podle prvního ohlasu od našich stávajících zákazníků na zveřejnění záměru vyvinout tento stroj, by mohl být docela žádaný. Základní konstrukce stroje je podobná jako u samochodu DINO,  jen v menším měřítku (menší nádrž, slabší motor, menší hydromotory). Cílem bylo nabídnout samojízdný postřikovač s velikostí nádrže 3000-4500 l, se stavitelnou světlou výškou 130-190 cm pro pozdní aplikace v kukuřici a desikaci slunečnice, ale i s pevnou světlou výškou kolem 130 cm. V jižní Evropě začíná být problém s druhou generací zavíječe kukuřičného, který napadá rostliny v srpnu, kdy má kukuřice již plný vzrůst. Asi je jen otázka času, kdy se se stejným problémem setkáme i v našich zeměpisných šířkách. Také desikace slunečnice se neobejde bez samochodu, který má velkou světlou výšku. Pokud není spodek podvozku postřikovače výš než slunečnice (kolem 160 cm), úbory se kontaktem se strojem ulamují. Vedle těchto požadavků na extrémní světlou výšku registrujeme zájem i o velikost samochodu s objemem nádrže kolem 4000 litrů a pevnou světlou výškou kolem 130 cm. Do porostů řepky je taková světlá výška bohatě dostačující, a v podmínkách, kde není možné využít ani větší pracovní záběr než 24-30 m (sloupy, remízky, malé pozemky atd.), může i menší stroj za nižší pořizovací cenu udělat svému majiteli dobrou službu. Podobně tomu může být i u velkých podniků, které provozují několik postřikovačů. Těm se může vyplatit přenést hlavní objem podzimních postřiků na velký tažený postřikovač a samochod nechat pracovat až jako doplněk pro největší jarní špičku a pozdní aplikace. Náklady na 1 ošetřený hektar jsou u samochodu vždy vyšší než u taženého postřikovače, za celkovou dobu životnosti postřikovače to může u velkého podniku dělat i částku kolem 2 milionů korun.

Pro zvýšení inovačního potenciálu jsme navýšili počet konstruktérů na sedm, což je 10% z celkového počtu zaměstnanců. K trvalé dispozici dnes máme i zkušební polygon, kde jsme schopni průběžně ověřovat technické parametry novinek. Na vývojových projektech spolupracujeme nejen s renomovanými zahraničními výrobci, ale i s domácími univerzitami a výzkumnými ústavy.

Pokud budete mít cestu do Hannoveru na výstavu Agritechnica, zastavte se u i nás – hala č.9 stánek D13, budete se cítit jako doma.

Popisky k obrázkům:

  1. DINO popis: „modernizovaný DINO s nádrží 6500 litrů a světlou výškou 140 cm“.
  2. GEKON popis „zcela nový GEKON s nádrží 3000-4500 litrů a světlou výškou 130-190 cm“.