Značka New Holland odhalila na veletrhu Agritechnica novou generaci traktorů s vysokým výkonem, řadu T8 Genesis. Při pohledu zvenku se toho moc nezměnilo, ale pod kapotou a v kabině došlo ke značné revizi ovládacích prvků a jejich uspořádání. Jeden z prototypů jsme zastihli při práci ve Velké Británii

Odkaz na překlad originálního článku v časopisu Profi zde.

NOVÁ KAPITOLA KNIHY GENESIS

Pokud znáte historii vašeho modrého traktoru, pak jistě víte, že řada Genesis 70 byla obrovským skokem pro celou značku traktorů nesoucí tehdy ještě jméno Ford. Sledujte jeho rodokmen až  k současné značce New Holland a uvidíte, že model T8 je opět úplně jiný. I když má nová T8 společný vzhled s předchozím modelem T8, opětovné použití názvu Genesis (Stvoření) naznačuje význam dalšího technologického skoku v možnostech využití elektroniky a nastavení řízení … tak říkajíc nový začátek pro model T8.

Nejdříve projdeme jednoduché věci. Pokud jde o Velkou Británii a Irsko, stále zde existují čtyři modely s výkonem od 280 do 380 koní bez systému navyšování výkonu (boost) a od 351 do 435 koní s navyšováním výkonu. Pohon zajišťuje motor FPT Cursor 9 splňující emisní normu Stage V se servisem prováděným každých 600 hodin v kontrastu se 750 hodinami u menších traktorů T6 a T7 rovněž splňujících Stage V. Výfukový systém spoléhá na bezúdržbový ATS, a díky tomu nepotřebuje filtr DPF. Majitelé mají na výběr plynulou převodovku AutoCommand nebo, s výjimkou nejvyššího modelu T8.435, mechanickou převodovku UltraCommand 18×4 řazenou pod zatížením v celém rozsahu. V roce 2020 nabídne i nejvyšší model mechanickou převodovku řazenou pod zatížením v celém rozsahu a to zcela novou převodovku 24×5.

Polopásová varianta SmartTrax dostala nové rolny Camso, které jsou odolnější proti opotřebení a vysokým teplotám — to je důležité zejména pro ty z vás, kteří musí dlouze přejíždět mezi poli — a rovněž se testuje nový pás značky Soucy, který by mohl rozšířit nabídku obutí traktoru.  Novým prvkem řady Genesis je systém „brake to turn“ (zatáčení přes brzdu) Stejně jako u traktorů řady T7 je vnitřní zadní kolo přerušovaně brzděno pro dosažení menšího poloměru otáčení.

T8_Tech_parametry_tabulka.jpg

To vše jsou dobrá vylepšení, ale nejvýznamnější změny najdete v kabině, která vás přivítá zcela novým informačním a ovládacím systémem. Jakmile se posadíte na sedačku zjistíte, že všechny klíčové provozní informace, které se v předcházející generaci traktorů nacházely na display umístěném ve sloupku kabiny, se nyní nacházejí na elegantním displey „InfoView“ s vysokým rozlišením. Tato 7 palcová obrazovka je pevně umístěna za sloupkem řízení, je přehledná a snadno čitelná, a většina informací je duplikována na nový terminál IntelliView 12 na bázi systému Android, který je umístěn v loketní opěrce. Do palubního displeje můžete připojit i výstup z kamery, například palubní kamery umístěné na kapotě nebo v zadní části kabiny.

Nový model je vybaven čtyřmi sběrnicovými sítěmi CANbus ve srovnání s pouhými dvěma na předchozí T8, což zvyšuje množství dat, které traktor dokáže zpracovat. Traktor tak umožňuje velmi širokou míru individuálního nastavení ovládacích prvků, jako je třeba přiřazení různých vnějších okruhů hydrauliky různým přepínačům a přidávání ISObus funkcí k různým tlačítkům na nové loketní opěrce SideWinder Ultra a multifunkční páce Command Grip. Nový traktor T8 je také kompatibilní se závěsnou technikou vybavenou ISObus class 3. Když změníte přiřazení ovladače konkrétnímu hydraulickému okruhu, změní se i barva jeho podsvícení tak, aby odpovídala označení rychlospojky, což usnadňuje přesnou identifikaci toho, co k čemu patří. Všechny změny lze uložit do ovladače (klíčenky), takže po nastoupení do traktoru má každá obsluha k dispozici svojí oblíbenou konfiguraci.

Po dotykové obrazovce 12 palcového displeje ve stylu tabletu se můžete rovněž částečně pohybovat pomocí rolovacího tlačítka na loketní opěrce a tlačítek rychlého ovládání na loketní opěrce. Rolovací tlačítko vám umožňuje vybírat a měnit určité funkce, ale malé tlačítko je trochu zklamáním ve srovnání se zbytkem konceptu ovládání. Pokud za svůj traktor utratíte 150 000 liber, chcete volič v automobilovém stylu podobný tomu, co použili Case IH ve svém Magnum AFS. Vypadá to téměř jako kdyby společnost New Holland prohrála designérský hod mincí a musela se spokojit až se třetím nejlepším řešením. Oficiálním vysvětlením modré značky je, že pro hlavní ovládání za jízdy slouží šest konfigurovatelných tlačítek, které jsou pohodlnější pro navigaci po obrazovce, a ovládací kolečko pak slouží pouze k jemnějšímu vyladění například hydraulických funkcí traktoru.

 

CELKOVĚ JE K DISPOZICI MÉNĚ TLAČÍTEK, ALE STEJNÝ POČET FUNKCÍ.

Všechny funkce motoru a převodovky jsou označeny oranžově, takže se odlišují od ostatních. Mnoho tlačítek je seskupeno s méně často používanými prvky, jako jsou ovládání ventilace a telefonu jenž najdete na pravé straně loketní opěrky. Na loketní opěrce je celkem 11 konfigurovatelných tlačítek, kterým lze přiřadit různé funkce-například dvě tlačítka v zadní části mohou ovládat zdvihací závěs, tzv. „Agrohák“.
Všechna tlačítka jsou intuitivní a jsou vybavena zelenou LED, která svítí, když je funkce aktivní (např. pohon všech kol a zámek diferenciálu). Černé gumové spínače jsou v noci rovněž podsvíceny, ale jejich tvar a textura jsou velmi podobné, takže uživateli chvíli potrvá, než se je naučí používat bez podívání. Níže najdete animaci loketní opěrky

Konzole pro ovládání tříbodového závěsu je nyní tvarována jako počítačová myš. Díky tomu se lépe používá; rovněž s ní dokážete ovládat přední i zadní závěs. Vedle ovládání TBZ můžete mít další dva ovladače vnějších okruhů hydrauliky, které však lze zaměnit za multifunkční joystick. Poprvé tak značka New Holland nabízí u traktorů T8 mezinápravové okruhy hydrauliky, takže již nemusíte zabírat jeden ze šesti zadní okruhů pro přední závěs o nosnosti 5,8 t.

Ovládací prvky jsou ovšem pouze částí příběhu Genesis. Velký důraz se klade na konektivitu a to, co značka New Holland nazývá PLM Intelligence. Ta zahrnuje různé formy navádění, vzdáleného přístupu a přenosu dat. New Holland používá pro své potřeby v oblasti precizního zemědělství již několik let software Trimble, ale nyní začíná vše dělat interně, i když k tomu používá hardware NovAtel. Nový přijímač Cygnus umožní značce New Holland uvádět na trh svou vlastní úroveň naváděcích signálů jak v satelitních systémech (je kompatibilní s Galileo, QZSS a Beidou), tak v systémech na bázi RTK. Nový systém by měl fungovat dobře, i pokud již máte svou flotilu traktorů vybavenu softwarem Trimble, říká společnost New Holland. Přijímač 372, ovladač Nav 3 a modem AM-53 jsou v podstatě nahrazeny přijímačem Cygnus a interně navrženým P a CM modemem, což je zkratka pro Procesní (Processing) a Připojovací modul (Connectivity Module). Druhý zmiňovaný má připojení pro WiFi a Bluetooth umožňující cloudový přenos dat a funguje jako mozek celého traktoru. Modul má 32GB paměť, kterou můžete rozšířit přes USB port. P a CM prvky umožňují jak precizní zemědělství, tak funkce telematiky včetně vzdálených aktualizací softwaru. Dle zástupců New Holland je klíčovým přínosem pro farmáře v oblasti telematiky to, že se dealer může připojit k traktoru přímo ze servisního střediska a vyřešit některé servisní záležitosti, ale to vše bude samozřejmě záviset výhradně na tom, zda má dealer k dispozici kvalifikovaný personál, který ví, co dělá.

CO JEŠTĚ STOJÍ ZA ZMÍNKU

  • Většina T8 určených pro EU zahrnuje luxusní balíček, který obsahuje položky jako kožené sedadlo, 360 ° osvětlení a vysílačku, jakož i novou a vítanou možnost semiaktivního odpružení kabiny.
  • Silnější gumová rohož a laminované sklo snížily hladinu hluku v kabině, i když motor pro stěrač bočního okna zůstává umístěn uvnitř kabiny
  • V kabině je o 40% více napájecích výstupů, včetně jednoho výstupu u pravých dveří pro instalaci chladničky (na přání). V nové kabině traktoru T8 není integrovaná chladicí skříň.
  • Mezinápravové okruhy hydrauliky jsou nyní k dispozici pro ovládání předního závěsu a není tedy nutné zabírat některý ze šesti zadních ventilů
  • Polohování loketních opěrek směrem dopředu nebo dozadu se nyní provádí ručně; opěrky se vždy polohovaly elektricky od zavedení řady 70
  • Sběrnicový systém CANbus byl vyvinut jako součást projektu Autonomního traktoru T8, kdy bylo možné traktor provozovat zcela autonomně (bez řidiče) nebo pod dohledem. Podle toho, co uvádí zástupci New Holland, to znamená, že T8 Genesis má hardwarové a softwarové vybavení pro práci s technologiemi budoucnosti.
  • Boční zpětná zrcátka lze vysouvat elektricky a nezávisle na sobě.
  • Pro pásové traktory jsou k dispozici nová hnací kola a nové pásy od společnosti Camso. Ty jsou údajně odolnější při pohybu na silnici.
  • Kamera namontovaná na přední mřížce je darem z nebes, když potřebujete vyjet na silnici. Výstup z kamery se zobrazí na hlavním displeji a druhá kamera hlídá zadní stranu traktoru.
  • Stejně jako u předchozí generace jsou ovladače motoru a převodovky oranžové.
  • ​Traktor nabízí prostor pro mnohem více individuálních nastavení hydraulických funkcí
  • Vítejte v budoucnosti ovládacích prvků traktorů New Holland. Nové uspořádání se nejprve zavádí na traktorech T8 Genesis, ale očekává se, že se během následujících let postupně objeví na modelech T7 a T6.
  • Kabina T8 má nyní čtyři sloupky. Po odstranění sloupku B se do kabiny vešly větší dveře. Díky tomu je vstup širší a uživatel má lepší výhled.
  • 7palcová palubní deska s vysokým rozlišením přebírá funkci displeje na sloupku A.
  • Sklopný panel nad krycí loketní opěrkou můžete posunout dopředu, takže zakrývá všechny spínače vnějších okruhů hydrauliky – jednoduché a efektivní řešení.
  • Spínače vnějších okruhů hydrauliky mění barvu podle přidělené rychlo spojky.

Shrnutí: I když nejste cílová skupina pro traktor o výkonu více než 300 koní, T8 Genesis vám ukáže, co můžete očekávat od budoucích modelů řady T7 a T6- i když si na to pár let ještě počkáte. Konfigurovatelná elektronika není jen o přiřazování hydraulických funkcí, ale také o lepším využití sběrnice ISO-bus konfiguraci ovladačů vašeho traktoru.