New Holland a FPT uvolnili první informace o řešení emisní normy Tier4B.  Všechny příznivce technologie SCR a volně dýchajících motorů s příznivou spotřebou a výbornými provozními parametry můžeme potěšit. Jedná se o technologii „SCR Only“ bez recirkulace spalin a filtru pevných částic. Více se dozvíte v následujícím článku.

Značka New Holland v minulém roce jako první představila kompletní sortiment strojů, které plní přísnou emisní normu Tier4A. Právem se tak New Holland pasoval do role leadera či česky průkopníka nebo vedoucí firmy v oblasti snižování emisí. Při výběru technologií pro splnění zákonných emisních norem se vývojáři New Holland a FPT Industrial snažili, aby nové řešení kromě nižších emisí také přinášelo farmářům výhody a úspory. Odvážně zvolili technologii SCR, která sice klade nové požadavky na logistiku dodatečné provozní kapaliny a částečně obsluhu strojů, ale je právě spojena se spoustou výhod ať již jde o nižší spotřebu, lepší provozní charakteristiky motoru a vyšší spolehlivost. V nastaveném trendu New Holland pokračuje také v případě nadcházející normy Tier4B, která je již finálním řešením a pro stroje s výkonem nad 120 hp přichází s technologií HI-eSCR, které je „SCR Only“.

Již dříve byly známé technologie kombinující systém SCR s recirkulací spalin a filtrem pevných částic (nebo DOC katalyzátorem) tak, aby bylo možné splnit emisní limity Tier4B. Do určité míry tak nebylo přímo nutné pouštět se na nelehkou cestu nového vývoje. Pro všechny lidi spojené se značkou New Holland však bylo neakceptovatelné spokojit se po úspěchu SCR s již známou technologií, udělat krok zpět a znovu do motoru namontovat EGR ventil a recirkulovat spaliny. Toto řešení totiž pro zákazníky z našeho pohledu nemá ani jednu výhodu. Farmář se musí starat o další provozní kapalinu, motor má horší provozní parametry včetně spotřeby, uživatel musí „trpět“ regeneraci filtru pevných částic, filtr v pravidelných intervalech měnit a navíc se jedná o celkově méně spolehlivý systém, který je náchylný na zhoršenou kvalitu nafty a velmi náročný na specifikaci oleje. Proto vývojáři v sesterské společnosti FPT napnuli všechny síly do vylepšení technologie SCR tak, aby zvládala eliminovat alespoň 95% oxidů dusíku (NOx) ve výfukových plynech oproti standardním 80% a nebylo potřeba snižovat množství NOx pomocí recirkulace spalin. Tím se New Holland také vyhnul nutnosti zařadit do celkového systému filtr pevných částic, protože při snížení teploty hoření sice klesá množství NOx, ale roste počet emitovaných sazí (pevných částic – PM), které je třeba pro splnění Tier4B odchytávat. Jedinou „nevýhodou „ našeho systému bude vyšší spotřeba AdBlue, které je však tak levné, že to farmáři v ekonomice provozu vůbec nepocítí.

Výsledkem práce vývojářů FPT Industrial je řada vylepšení a čtyři celosvětové patenty, které dohromady dávají novou generaci vysoce efektivního systému pro úpravu spalin HI-eSCR. Nová vylepšení a patenty spočívají v následujícím:

  • Uzavřený systém dávkování AdBlue, který prostřednictvím naprosto přesného dávkování umožňuje eliminovat maximální množství emisí NOx.
  • Systém čidel pro měření NOx a amoniaku umožňuje přesně zjistit složení škodlivin ve výfukových plynech. Tato informace je následně využita pro proměnlivé dávkování AdBlue.
  • Nově konstruovaný a teplotně izolovaný systém turbosměšování močoviny zajišťuje rovnoměrnou hydrolýzu AdBlue a jeho distribuci ve výfukových plynech. Díky tomu je eliminace NOx velmi efektivní a sahá až nad 95%.
  • Lepší řízení teploty v katalyzátoru umožňuje zrychlit eliminaci NOx ve výfukových plynech v průběhu chodu motoru „za studena“.

Celý systém HI-eSCR pro eliminaci škodlivin ve výfukových plynech sestává z následujících prvků:

  • Diesel oxidační katalyzátor (DOC – podobný jako v klasických automobilech)
  • Dávkovací modul AdBlue
  • Směšovací systém AdBlue
  • SCR katalyzátor (SCR)
  • Dočišťovací katalyzátor (CUC) pro eliminaci zbytkového amoniaku ve zplodinách.

Celý systém je osazený systémem čidel, která hlídají množství NOx a přebytek amoniaku ve výfukových plynech a podle toho je dávkováno AdBlue.

Současné motory s Tier4A se tak s příchodem Tier4B téměř nemění. Díky tomu má FPT Industrial pro zákazníky již připravené následující čtyři motory – dva motory NEF a to N45, čtyřválec o objemu 4,5 litru a N67, šestiválec o objemu 6,7 litrů. Čtyřválec bude používaný pro stroje  s výkony od 80 do 125kW, šestiválec pak zahrnuje výkony od 105 do 220kW. Další dvojici činí motory Cursor, které jsou oba šestiválce, jeden o objemu 8,7 a druhý o 12,9 litru. Ty budou používané pro stroje o výkonu 210 až 305 kW a 320 až 420 kW.

zdroj: Agrotec a.s.

Soubory ke stažení:

Motor NEF45 předběžná data

Motor NEF67 předběžná data

Motor Cursor9 Předběžná data

Motor Cursor13 předběžná data