Jan Staník začal jako soukromý zemědělec podnikat v roce 1991 na několika málo pronajatých hektarech a kromě hospodaření na vlastních pozemcích začal i poskytovat služby okolním farmářům. O tři roky později se mu naskytla příležitost pronajmout si další pozemky s budovou bývalého kravína, kterou používal pro uskladnění strojů, a později i možnost odkoupení. S růstem obhospodařované plochy bylo potřeba pořídit nový výkonný traktor, a tak se v roce 1996 strojový park rozrostl o Ford 8970. Kromě traktorů značky New Holland má rodina pana Staníka také letité zkušenosti s mlátičkami značky New Holland. Nejdříve si pronajímali mlátičku TX66 a v roce 2004 na farmu přibyla mlátička CX 860. Dnes vlastní tři moderní mlátičky New Holland, včetně axiální CR 9080.

Od svých začátků, kdy pan Staník hospodařil sám, vznikla stabilní rodinná firma, která je výborně vybavená mechanizací a má dobré renomé. Rodinná farma pana Staníka (on a jeho dva synové) dnes hospodaří na více než 1 500 ha polí. Firma se vždy zaměřovala na rostlinnou výrobu – pěstování obilovin, olejnin, brambor a okrajově zeleniny. Starší syn Jan Staník se věnuje více zemědělské mechanizaci a praktickému hospodaření na poli, zatímco mladší Radek Staník zastává práci agronoma. Kromě rodinných příslušníků zaměstnává firma devět stálých zaměstnanců.

Rodina Staníků se zaměstnanci Agrimy, kteří se na renovaci podíleli

Rodina Staníků se zaměstnanci Agrimy, kteří se na renovaci podíleli

Stroje jsou pro pana Staníka velkou vášní, účastní se veletrhů zemědělské techniky v tuzemsku i v zahraničí a je vášnivým sběratelem techniky. Vlastní sbírku starých zemědělských strojů, hlavně traktorů, které renovuje a nechává renovovat tak, aby vypadaly jako nové, když vyjely z výrobního závodu. Tak vznikla i myšlenka nechat zrenovovat traktor Ford 8970, se kterým pan Staník začínal…

Traktor, který prošel renovací, nebyl původní traktor pana Staníka, protože ho kdysi prodal a stávající majitel ho dodnes používá a nechtěl ho prodat. Zrenovovaný stroj je Fiat G210, který má stejný rok výroby jako původní traktor. Při renovaci byl traktor kompletně demontován a funkční celky byly přetěsněny. Podvozek, rám kabiny a disky kol byly stříkány přímo v Agrimě, zatímco lakování kapoty, blatníků a střechy bylo zadáno v nedaleké lakovně. V Agrimě se také renovovaly schody, jejichž části byly znovu nalakovány a schodnice vyleštěny kartáčovým nástavcem do maximálního lesku. Kabina byla celá rozebrána včetně čalounění, všechny plasty dostaly nový lak, aby nebylo vidět opotřebování, a po opětovné kompletaci byla kabina osazena novou originální sedačkou a klimatizace kompletně zprovozněna. Na první pohled zaujmou nové světlomety, které byly dány do masky. Zapálení servisní technici z Agrimy nezapomněli ani na detaily, které celé renovaci dodali punc autetičnosti. Čepy, mřížky a šrouby kol byly povrchově ošetřeny galvanizací, aby získaly původní zlatavý vzhled. Ve finále byl traktor osazen novými předními koly a polepen novými samolepkami.

S výsledkem byl pan Staník velmi spokojen. Ti, kteří nevěděli, kolik píle a času stála tato renovace, si mysleli, že se jedná o nový traktor. V Agrimě si vyzkoušeli něco nového, bojovali se zubem času, stali se renovátory. Zrodil se tam starý traktor v novém kabátě, srdcovka, která bude díky svým zásluhám vystavená v muzeu na farmě významného zákazníka, pana Jana Staníka.

A zde se můžete podívat na výsledek naší práce