Evoluce. Vývoj. Pokrok. Bez změny by nebylo ničeho. Rychlým vývojem prochází i zemědělská technika a pokaždé nás překvapí, co zvládla před několika málo lety a co zvládne nyní.

Ne jinak je tomu u sklízecích mlátiček společnosti New Holland. Pojďme se podívat, co se přihodilo v oblíbené modelové řadě CR za poslední roky. V roce 2008 tehdejší vlajková loď řady CR sklízecí mlátička CR 9090 vytvořila světový rekord, když sklidila za 8 hodin 552 tun pšenice. Tenkrát by se zdálo, že výkonnost se bude překonávat jen velmi těžko. Když ale původní model srovnáme s modelem poslední generace sklízecí mlátičky CR 10.90 z roku 2019, zjistíme, že výkonnost byla navýšena o 23 %.

OD ZRODU MODELOVÉ ŘADY CR KE SVĚTOVÉMU REKORDU VE SKLIZNI OBILNIN

První axiální sklízecí mlátičky New Holland určené pro evropský trh dostaly označení CR a spatřily světlo světa již v roce 2002. Inspirovaly se americkou modelovou řadou TR a mlácení a separaci zajišťovaly dva axiální rotory. V nabídce byly ve dvou modelech, které se lišily průměrem rotorů. Zatímco CR960 měla průměr rotorů 43 cm, CR980 se mohla pochlubit průměrem 56 cm. Modely byly tehdy poháněny motory Cursor 8 a Cursor 10 o výkonu 333 a 428 koní.

První větší inovace řady proběhla v roce 2006, kdy modely dostaly nové označení CR 9060 a CR 9080 a navýšen byl výkon i jejich motorů. Model CR 9060 byl poháněn motorem Cursor s výkonem 394 koní a pohonná jednotka sklízecí mlátičky CR  9080 dodávala výkon 455 koní. V roce 2008 došlo k rozšíření řady o další dva modely.  Mezi stávající modely se zařadila sklízecí mlátička CR 9070 a řada dostala i novou vlajkovou loď CR 9090 s výkonem 591 koní. Právě ta se s žací lištou Varifeed 10,7 stala stejného roku rekordmankou. A to dokonce dvojnásobnou, kdy stejný rok nejdříve sklidila za 8 hodin 451 tun pšenice a později dokonce 552 tun pšenice.

V roce 2012 prošla řada dalšími inovacemi a objevily se i dva nové modely CR 8070 a CR 8080. Zatímco všechny sklízecí mlátičky s devadesátkou na začátku disponovaly rotory o průměru 56 cm, nové modely měly rotory s průměrem 46 cm. V roce 2014 přibyl do rodiny další rekordman CR 10.90. Nový stroj s žacím adaptérem 13,7 m dokázal za 8 hodin sklidit dokonce 797 tun pšenice.

18 LET INOVACÍ

Oblast inovací Co je nového
Kabina Přehledně uspořádaná, úžasná nová kabina plná komfortu, prvků konektivity s chladničkou a celkově elegantní design. Dílenské zpracování na úrovni automobilového průmyslu.
Šikmý dopravník a ochrana proti kamenům Šikmý dopravník je obecně zkrácený a zesílený. Je doplněný o buben DFR (Dynamic Feed Roll), který se stará o rovnoměrné vkládání a rovnání hmoty před jejím vstupem do mláticího ústrojí. Současně DFR buben chrání mlátičku před vniknutím kamene (dříve elektronická detekce kamenů a otevírací dno šikmého dopravníku).
Hydraulicky nastavitelná pozice lišty na dopravníku (dříve mechanicky). Pohony – kombinace řetězů a řemenů, rychlejší a zesílená verze.
Systém mlácení a čištění Nové větší mláticí kameny TwinPitch jsou namontované na rotorech menšího průměru. To přináší o 20% vyšší separační účinek při menší energetické náročnosti.
Velkou inovací jsou elektronicky nastavitelné lopatky, které aktivně ovlivňují dobu, po kterou je plodina v mláticím ústrojí. Předsíto je nyní dělené a protiběžné, což přináší o 25 % vyšší průchodnost. Ventilátor je hydraulicky poháněný. Další úpravy – větší variátory i řemeny, přehledné uložení, snadná dostupnost při výměně.
Práce s posklizňovými zbytky Metače plev jsou nové, uzpůsobené pro použití s lištami o záběru až 14 m. Drtič je 6-řadý s otáčkami 4000ot./min. Nadrcená sláma je rozhozena do celého záběru lišty pomocí hydraulických kotoučů rozmetače OptiSpread. 
Precizní zemědělství Systém automatického nastavování mlátičky IntelliSense nastavuje mlátičku podle předvolené strategie. K preciznímu nastavení využívá řadu nových technologií jako je váha, vlhkoměr, zrnová kamera, tlakové snímače sítové skříně (měří zatížení sít) či regulaci pojezdu podle zatížení.
Motor a emise Nový motor ohleduplný k životnímu prostředí, plní emisní normu Stage 5 a to bez filtru pevných částic a systému recirkulace spalin.
Zásobník a vysypávání Delší výsypná roura je kompatibilní s lištami o záběru až 14m. V tomto případě je segmentová s elektronickým naklápěním klapky. Zásobník zrna disponuje objemem až 14500 litru. 

 

Změny uskutečněné v rámci jednotlivých oblastí inovací si můžete prohlédnout přehledně ve videích v odkazech

https://www.youtube.com/watch?v=Nd8iPP5oTCE&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=Tf4Cep6f3Gs
https://www.youtube.com/watch?v=sun82Tjj8TY
https://www.youtube.com/watch?v=CkygZzGg-cw
https://www.youtube.com/watch?v=NERMODNFSwo
https://www.youtube.com/watch?v=BESkcg865ik
https://www.youtube.com/watch?v=lnwmunMKqCA