Tři řady dlátových kypřících radliček s křidélky, za nimi urovnávací disky a válce, to vše v záběru osm metrů. Stroj zahlubuje své pracovní orgány do půdy a rychle mění přimrzlé strniště v krásnou podmítku bez nejmenšího zaváhání.

Aby také ne, když je zapřažený za pořádného siláka s koly velkými jako průměrně rostlý člověk a kapotou v typické modři. Jsme na poli kousek za obcí Družec a prodejce zemědělské techniky Rank Car zemědělcům předvádí, co dokáže nový kloubový traktor New Holland T9.

 

Jde konkrétně o model T9.505, který svých 502 koní maximálního výkonu vtěsnal do šířky tří metrů. I přes malou šířku je to pořádný macek, na délku měří téměř 7,4 metru, na výšku 3,84 metru a bez dotěžovacího závaží váží 15 626 kg, přičemž maximální povolená hmotnost dosahuje 22 453 kg.

Třináctilitrový ekolog

Tento těžký tahač, určený pro stroje s největšími záběry, se svým moderním vzhledem dobře zapadá do rodiny traktorů New Holland. A samozřejmě i jinými věcmi, například motorem FPT Cursor 13, vybaveným technologií selektivní katalytické redukce SCR, díky níž plní normu Tier 4A. Má čtyři ventily v každém válci, turbodmychadlo s variabilní geometrií a je připravený i pro spalování biodieselu. Z objemu 12,7 litru odevzdává, jak již bylo zmíněno 369 kW (502 koní) maximálního výkonu, jmenovitý výkon při 2100 otáčkách za minutu činí 336 kW (457 koní), s navýšením pak 365 kW (496 koní, vše měřeno dle normy ISO TR 14396 – ECE R120). Model T9.505 se nachází zhruba ve výkonovém středu řady T9, nejvýkonnější New Holland T9.670 má 492 kW (669 koní).

Model T9.505 disponuje točivým momentem 2136 Nm při 1400 otáčkách za minutu a převýšením točivého momentu (růstem s poklesem otáček) 40 procent. Ventilátor chladící soustavy se spíná pomocí viskózní spojky. Do nádrže se vejde 1230 litrů paliva, druhá nádrž na AdBlue pojme 174 litrů. Olej v motoru se mění po 600 motohodinách.

Šikovným prvkem je na podlaze umístěný přepínač, po jehož sešlápnutí traktor sníží otáčky motoru na předem nastavenou hodnotu, aby se například v klidu a při minimální spotřebě otočil na souvrati nebo zpomalil při přepravě po silnici.

Chytrá převodovka

Obrovské stádo čistých a dobře vycvičených koní přenáší převodovka Full PowerShift Ultra Command se šestnácti rychlostmi pro jízdu vpřed a dvěma pro zpátečku, řaditelná při zatížení v celém rozsahu. Ovládá se pákou Command Grip, včetně elektro-hydraulické reverzace směru jízdy a systému Ground Speed Management (GSM). Ten porovnává otáčky a zatížení motoru s nastavením, zadaným obsluhou, a řadí sám tak, aby traktor optimálně využíval svůj výkon a přitom spotřeboval co nejméně paliva. Systém GSM má také funkci tempomatu, kdy udržuje požadovanou stálou pracovní rychlost a přitom opět sám přeřazuje a zvyšuje či snižuje otáčky motoru tak, aby byl provoz co nejhospodárnější. Traktor je schopen jet rychlostí až 40 km/h.

Obratný obr

Kultivovaný obrovský výkon se mění na dravou tažnou sílu v robustních pevných nápravách s planetovými převody a uzávěrkami diferenciálů, zajišťujícími bezvadný záběr všech kol v náročnějších podmínkách. Stájí pro veškerá ústrojí traktoru je mohutný rám s otočným kloubem Tri-Point, umožňujícím natočení až o 42 stupňů, takže se stroj otočí na poloměru 4,9 metru. Díky tomu nepotřebuje nijak zvlášť široké souvratě a obratně si poradí i na menších, členitějších pozemcích či při objíždění sloupů a jiných překážek. Bezpečný provoz zajišťují výkonné provozní brzdy se standardně dodávaným okruhem pro brzdění přívěsu a elektronickou parkovací brzdou.

Zásadní vliv na utužení půdy a úsporu paliva má dobré rozložení hmotnosti na přední a zadní nápravu, v samotném provozu pak náležitě nahuštěné pneumatiky a správné dotížení. Sady závaží se dají elegantně připevnit vpředu před přední kola po stranách kapoty i nad zadní nápravu. O tom, jaký význam má pro značku New Holland dokonalá rovnováha soupravy při práci, svědčí i to, že jeho inženýři vypracovali příručku, zabývající se dotížením traktoru. Vysokou hmotnost stroje působící na půdu eliminují obří pneumatiky s rozměry 900/60R42, zajišťující velkou styčnou plochu, zejména při použití dvoumontáží.

Utáhne pět tun a unese devět

Zadní tříbodový závěs kategorie IV-N lze u tohoto modelu se standardním rámem předělat i na závěs kategorie III. Maximální zdvihací síla na koncích ramen odpovídá hmotnosti 9071 kg. Součástí základní výbavy je také zadní tříbodový závěs se 20 drážkami a 1000 otáček za minutu. U tahače New Holland řady T9 se předpokládá časté využití v soupravě se závěsnými stroji, proto je vybaven kalenou tažnou spodní lištou, stavitelnou do dvou poloh, schopnou přenést zátěž až téměř pět tun! Kromě nasazení v zemědělství je traktor vhodný také pro práci v soupravě se skrejprem.

Celkové výkonnosti odpovídá také hydraulická soustava s axiálním pístovým čerpadlem Load Sensing, dodávajícím standardně 216 l/min a na přání v provedení MegaFlow 428 l/min. Traktor může být vybaven až osmi vnějšími okruhy hydrauliky, ovládanými elektronicky pomocí joysticku.

Nad věcí

V kabině nové T-devítky jste prostě nad věcí. Nejen kvůli tomu, že sedíte ve slušné výšce, do které vystoupáte po šesti schůdcích, ale i díky měkce odpruženému sedadlu, skýtajícímu skvělou oporu tělu, stavitelnému sloupku s překvapivě malým volantem (on vlastně není malý, člověk jaksi pouze předem očekává velikost přiměřenou takovémuto kolosu), dále díky hlavní ovládací páce s nejdůležitějšími tlačítky (souvraťový systém HTS, okruhy hydrauliky, zadní tříbodový závěs, automatické řízení IntelliSteer, reverzace směru jízdy, změna rychlostních stupňů či přepínání do automatického režimu převodovky). K pohodě na palubě přispívají také další barevná, skvěle odlišená a srozumitelná tlačítka, ovladače a páčky po pravé straně řidiče, rovněž ukazatele a provozní displeje v pravém sloupku kabiny i nový ovládací barevný dotykový monitor IntelliView III.

Nejen sedadlo, ale i celá kabina je odpružená. Rázy tlumí pružiny s tlumiči, umístěné v každém ze čtyř rohů kabiny. Sedačku řidiče je možné natáčet až o 40 stupňů. Své pohodlné sedadlo v kabině najde i spolujezdec. Do všech stran je dobře vidět, protože všechny stěny včetně dvířek jsou z jednodílného skla a mohutný komín výfuku je schovaný za sloupkem kabiny.

Elektronika práci značně ulehčí

Zemědělská technika je zásluhou elektroniky, řídící chod všech soustav a vlastně i samotný stroj, čím dál složitější, ovšem tatáž elektronika zároveň přispívá k tomu, aby člověk rychle přišel na to, co všechno takový traktor umí a dokázal to při maximální jednoduchosti ovládání využít. To je velmi sympatické.

Velkým pomocníkem je například zmíněný souvraťový systém. Stačí jej aktivovat tlačítkem, provést na souvrati všechny požadované úkony a tlačítkem zase uložit. Při následné jízdě si je traktor už pamatuje a vykoná sám. A také automatické řízení, které po poli vede traktor v naprosté přímce. Řidič nejdříve navazoval jedním přejezdem na druhý, potom jel ob jeden a vynechané pásy následně krásně vykryl. Tím si usnadnil a zrychlil otáčky na souvratích. Bylo ohromující sledovat, jak s takovou výkonnou soupravou podmítnutá plocha přibývá, navíc síla traktoru zaručila odpovídající pojezdovou rychlost, takovou, aby bylo pole zpracováno kvalitně.

zdroj: www.zentour.cz