Značka New Holland na konci roku 2009 představila veřejnosti novou plynulou převodovku s označením AutoCommandTM, kterou vyrábí ve vlastním závodě v belgických Antwerpách. Převodovka byla nejprve k dispozici u traktorů řady T7000, předchůdců dnešních T7. Za čtyři roky si převodovky získaly srdce nejednoho farmáře a tato osvědčená technologie se rozšířila do dalších dvou řad, konkrétně T6 a T8.

Výhod plynulých převodovek si tak můžete užívat celkem u 17 traktorů se jmenovitými výkony od 110hp do 370hp. I menší farmář si tak v traktoru T6.140 AC se jmenovitým výkonem 110 hp může užívat špičkovou techniku, která je v zásadě stejná jako u vlajkové lodi T8.420. S moderní technikou v traktoru samozřejmě souvisí i možnost využívat nejmodernější techniku závěsnou, například rozmetadla minerálních hnojiv ZA-TS od značky Amazone. Pokud vás zajímá budoucnost vaší farmy, tak AutoCommandTM vás tam vezme!

Převodovku AutoCommandTM vždy doplňují motory s technologií SCR, loketní opěrka SideWinder II, multifunkční páka CommandGripTM a dotykový monitor IntelliView IVTM. Jednotlivé klíčové výhody se pokusíme popsat v následujícím textu.

Systém převodovky

Převodovka AutoCommandTM sází především na komfort, hospodárnost a snadné používání, aby měli zemědělci co největší užitek ze své investice. To je důvod, proč inženýři New Holland vylepšili bezstupňovou převodovku a vytvořili tak technologii druhé generace plynulých převodovek. Tato špičková technologie vyžaduje precizní zpracování a tak je její výroba umístěna do vlastního závodu New Holland v belgických Antverpách. V kombinaci s novou plynulou převodovkou traktory maximálně využívají předností motorů s technologií SCR a dosahují ještě lepších parametrů ve spotřebě než modely s převodovkami řazenými pod zatížením.

Bezstupňová převodovka spojuje mechanické i hydrostatické komponenty a je optimalizovaná tak, aby zajistila maximální mechanický výkon a tedy minimální spotřebu paliva při vykonávání všech úkolů. Tento prvek je opravdu zásadní, protože z fyzikálního hlediska je mechanický převod vždy energeticky účinnější než převod hydrostatický. Čím více mechanických prvků se podaří vývojářům propojit v plynulé převodovce, tím účinnější je. Převodovka AutoCommandTM dosahuje v celém svém rozsahu čtyřikrát 100% mechanické účinnosti – v těchto oblastech nedochází k přenosu výkonu přes hydrostatickou jednotku. Tyto oblasti se mění v závislosti na otáčkách motoru a pojezdové rychlosti traktoru. Vývojáři je chytře umístili tak, abyste se pohybovali blízko 100% mechanické účinnosti při hlavních pracích – orba (5 -7 km/h), podmítání (16 – 19 km/h), sečení a lisování (22 – 24 km/h) a v dopravě (blízko 37 – 40 km/h). Dvakrát je oblast 100 % mechanické účinnosti dosahována při jízdě vzad. Obsluha prostě zvolí požadovanou pracovní rychlost a převodovka AutoCommandTM automaticky přizpůsobí otáčky motoru a nastavení převodovky tak, aby stroj pracoval co nejefektivněji.

Nabízí se otázka, jestliže je cílem vývojářů dosáhnout co největšího zapojení mechanických prvků v plynulé převodovce, proč tedy neudělat převodovku rovnou mechanickou? Důvod je jednoduchý, převodovka by nebyla plynulá a hospodárnost plynulé převodovky je dána především její schopností ideálně sladit převodový poměr s optimálním režimem chodu motoru. Podívejme se na malý příklad. Motor má nejnižší spotřebu nafty v bodě, kdy dosahuje maximálního krouticího momentu. U traktoru T7 je to při 1500 ot/min. Řadím-li ručně, musím se pohybovat cca 300 otáček nad tímto optimem, protože když se změní půdní podmínky nebo přijde kopec a motor se dostane do vyššího zatížení, začnou klesat otáčky. Jak otáčky klesají, roste krouticí moment a tak si traktor udržuje výkon a jede a já mám potřebné dvě sekundy na přeřazení. Pokud nestihnu včas přeřadit a otáčky poklesnou pod oblast maximálního krouticího momentu, tj. u traktoru T7 pod 1500 ot/min, tak začnou současně klesat otáčky i krouticí moment, traktoru rychle poklesne výkon, tím i pojezdová rychlost, až si nakonec „zakašle a zdechne“. Protože při ručním řazení je třeba motor udržovat na 1800 otáčkách, je spotřeba nafty vyšší než optimální. Plynulá převodovka reaguje prakticky okamžitě a tak traktor může pracovat s otáčkami motoru třeba 1550 ot/min a tím má nižší spotřebu nafty. Žádná mechanická převodovka není schopná držet otáčky motoru tak blízko optimu jako plynulá a pokud se o to bude pokoušet, bude intenzivně řadit, což snižuje komfort jízdy a způsobuje rychlejší opotřebování soukolí převodovky. Vyšší účinnost mechanické převodovky je tak vykompenzovaná horším provozním režimem motoru. Proto se vývojáři New Holland rozhodli pro převodovku plynulou a ne mechanickou, i když mají k dispozici techniku třeba ze závodních vozů Ferrari F1 a ne jen z obyčejného osobního auta…

Obsluha převodovky

AutoCommandTM má čtyři provozní režimy: automatický, tempomat, vývodový hřídel a manuální. V implicitním automatickém režimu ovládá obsluha rychlost traktoru multifunkční pákou nebo pedálem, zatímco řídicí logika nastaví otáčky motoru a převodový poměr převodovky, při nichž bude nejnižší spotřeba paliva. Režim tempomat tuto funkci rozšiřuje tak, že dojde k akceleraci na nastavenou rychlost a k jejímu udržování. Režim vývodový hřídel nastavuje takové otáčky motoru, aby se přesně udržovaly otáčky vývodového hřídele. V manuálním režimu se pedálem nebo ručním akcelerátorem ovládají otáčky motoru a multifunkční pákou se mění převodový poměr převodovky.

Motor – srdce traktoru

Do traktorů New Holland s plynulými převodovkami jsou montované motory od sesterské společnosti FPT s technologií SCR a to již od 110 hp. New Holland je tak jednou mála značek, která tuto technologii dává k dispozici i menším farmářům. Motory s SCR nasávají pouze čistý vzduch plný kyslíku, spalování probíhá za optimálních podmínek a jsou tak velmi úsporné a živé. Díky tomu se rychle vracejí do optimálních otáček a tím si i celý stroj lépe udržuje požadovanou pojezdovou rychlost, což má logickou návaznost na dobrou plošnou výkonnost a o tu při práci na poli jde.

Jednoduché ovládání složitých systémů – výhoda techniky New Holland

Ovládání traktoru je opravdu jednoduché. Loketní opěrka SideWinder II TM vychází z řady traktorů G/70, kde byla uvedena pod názvem SideWinder I. Zkonstruována byla v laboratořích belgické továrny na sklizňovou techniku v Zeedelgemu. Výzkumníci měli k dispozici i nejnovější software pro simulaci lidských pohybů a podařilo se tak dosáhnout špičkové ergonomie.

Všechny hlavní funkce jsou soustředěny na jedno místo. Loketní opěrka obsahuje dotykový monitor, multifunkční páku, joystick a myš, ovladače rychlospojek a postranní panel ICP. Rychlost traktoru lze ovládat řadou způsobů, nejjednodušší je však využít multifunkční páku. Inovací je silová úměrnost ovládání. Jak rychle za páku zatáhnete, tak rychle traktor akceleruje. Jakmile páku pustíte, vrátí se do výchozí pozice a máte ji ihned po ruce. Zatlačíte vpřed – jedete vpřed, zatáhnete vzad – jedete vzad, logické. Rychle zatáhnete a prudce akcelerujete, jemným tahem za páku pomalu dojedete k připojovanému nářadí, znovu maximálně jednoduché a logické. Ještě pohodlnější ovládání zajišťují 3 rychlostní rozsahy vpřed i vzad, v rámci kterých si můžete nastavit požadovanou cílovou rychlost. Jakmile přepnete do příslušného rozsahu a stisknete tlačítko automatu, traktor sám plynule přejde do nastavené rychlosti, znovu jednoduché a logické.

Na multifukční páce CommandGripTM máte tlačítko souvraťové automatiky i tlačítko pro aktivaci automatického řízení podle GPS navigace, která je integrovaná do monitoru IntelliView IVTM. Co to pro vás znamená. Po příjezdu na pole si jednoduše nahrajete do souvraťové automatiky úkony, které budete na souvrati chtít opakovat. Když říkáme jednoduše, tak to znamená, že aktivujete tlačítko pro záznam úkonů, úkony klasicky provedete, stejným tlačítkem nahrávání deaktivujete a tím je vše hotovo. Na souvrati pak převezmete řízení traktoru pootočením volantem, na páce CommandGripTM „odmačkáte“ tlačítkem souvraťové automatiky úkony, které jste si nahrál a nasměřujete traktor do požadovaného směru jízdy. Znovu na páce CommandGripTM stisknete tlačítko automatického řízení dle GPS, zvolíte požadovaný rychlostní rozsah a zmáčknete tlačítko tempomatu, kde jinde než na páce CommandGripTM. Traktor sám jede v požadovaném směru a převodovka automaticky udržuje traktor v požadované cílové pojezdové rychlosti při nejnižší možné spotřebě paliva. Ani se nedivím, že obsluhy traktorů New Holland s plynulou převodovkou se ptají, kdy výrobce do monitoru IntelliView IV TM doplní možnost příjmu televizního signálu…

Závěrem již jen zbývá Vás pozvat na testovací jízdu k některému z autorizovaných prodejců, abyste si sami vyzkoušeli, jak úsporně pohodlně a jednoduše se s traktory New Holland pracuje.

zdroj: AGROTEC a.s.