Role alternativních paliv je na vzestupu. Značka New Holland je průkopníkem v oblasti alternativních paliv a metan se vývojářům jeví, jako plně funkční alternativní palivo do dieselových motoru. Intenzivní výzkum a vývoj předcházel konstrukci plně funkčního traktoru, který muže stát bok po boku konvenčnímu traktoru s klasickým dieselovým pohonem.

Jeden ze dvou vyrobených traktorů T6.180 MethanePower zavítal i do Česka. Konkrétně na farmu ZDV Fryšták na Zlínsko, kde chovají asi 750 ks dojnic a specializují se na produkci mléka.

Postřehy z testování ZDV Fryšták:

ZDV ve Fryštáku má dlouhodobé zkušenosti s provozem traktoru na plyn, protože sami mají na plyn přestavěný starý Zetor. Nový traktor T6.180 měl samozřejmě nad 30 let starým strojem navrch ve všech parametrech. Obsluha si chválila jízdní vlastnosti, výkon i pohodu při práci. Dokonce by řidič ocenil traktor méně vybavený – především elektronickými funkcemi, což samozřejmě není problém zajistit, protože traktory řady T6 lze dodávat i ve velmi „mechanické“ verzi. Traktor se staral o krmení většiny ze 750 ks dojnic. Pouze do jedné stáje bohužel neprojel kvůli výšce. Denně pracoval zhruba 6 – 7 hodin, což odpovídá ročnímu využití cca 2400 mth. Ing. Zavrtálek, předseda družstva, by traktor nejradši ihned koupil, což však bohužel nebylo možné, protože se jedná o prototyp, který je v provozních zkouškách. U traktoru jsme pouze nebyly schopni prověřit zimní starty, protože testování probíhalo v létě. Pevně věříme, že jednou traktor s pohonem na plyn do Fryštáku dodáme.

T6.180 Methane Power pracoval také na farmě v Anglii, kde jej otestovali novináři z anglického vydání časopisu Profi. Zde jsou jejich hlavní postřehy:

  • Motor má dostatečný výkon, ale jiný průběh krouticího momentu. Ve srovnání s traktory spalujícími diesel nabíhá krouticí moment až ve vyšších otáčkách. Motor se chová spíše jako klasický benzinový (má i svíčky) a je potřeba jej držet pro traktory v nepřirozeně vysokých otáčkách. Ve vyšší otáčkách se motor naopak chová lépe než klasický dieselový.
  • V traktoru jsou slyšet nezvyklé zvuky, které však nemá na svědomí motor. Ten je naopak velmi tichý. Zvuky vychází z pohonného ústrojí – převodovky, diferenciálů, koncových převodů atd. a běžně je neslyšíme, protože jsou právě přehlušené dieselovým motorem.
  • Technologie spalování bioplynu/zemního plynu je dostatečně spolehlivá a funguje bez problému. Plné využití v traktoru zatím omezuje malá kapacita nádrží na stlačený plyn. Stačený litr metanu totiž skrývá výrazně méně energie než jeden litr nafty.
  • Technologie skladování plynu je bezpečná. Plyn je stlačen na 200 atmosfér a uchováván v tlakových bombách, které vydrží náraz příměstského vlaku, při poškození ventilu se cesta plynu uzavře zevnitř bomby. Bomby musí procházet pravidelnou kontrolou a výměnou. V současné době CNH testuje využití předního závaží pro skladování plynu a nástaveb na tažené nářadí.
  • Spalování biometanu je velmi čisté. Spaliny dočišťuje pouze jednoduchý katalyzátor a traktor s rezervou plní emisní normu Tier4B.
  • Náklady na palivo jsou nižší o 40% ve srovnání se zelenou naftou. Pokud si vyrábíte sami plyn v bioplynové stanici, čeká vás náklad pouze 3 kč na litr – stlačení a vyčištění plynu.
  • Prodejní cena traktoru s pohonem na bioplyn by se měla pohybovat na zhruba stejné úrovni jako u klasického traktoru. Náklady na plynové bomby jsou velmi podobné jako cena systému úpravy spalin (SCR) u dieselového motoru.
  • Kabina traktoru je temnější než u klasického traktoru. Je to důsledek umístění nádrží do zadních sloupků kabiny. Výhled na zapojené nářadí je ale dobrý.

Z testování traktoru ve Fryštáku vám také přinášíme video. Autorem videa je Milan Jedlička ( http://www.agroportal24.cz)