V třetím dubnovém týdnu uspořádal výroce traktorů New Holland ve spolupráci s firmou AGROTEC a.s. několikadenní prezentaci dvou nejvýkonnějších modelových řad, a to T8 a T9. Akce proběhla na pozemcích v blízkosti Hustopečí a v průběhu čtrnácti dnů se jí zúčastnili prodejci z různých evropských zemí. Den vyhrazený prodejcům z ČR jsem navštívil i já.

Jak už to bývá, prezentace traktorů byla rozdělena na část teoretickou, kdy si přítomní vyslechli základní technické informace o traktorech, a na část praktickou, kdy si je mohli vyzkoušet a svézt se s nimi. Je třeba říci, že důraz byl kladen právě na druhou část, a tak mezi přítomnými byli nejen prodejci, ale i zákazníci, kteří o koupi nejvýkonnějších traktorů uvažují.

Klasické traktory T8

Traktory řady T8 jsme v Mechanizi zemědělství již několikráte popisovali, takže jen ve stručnosti uvedu, že používají šestiválcové motory FPT se zdvihovým objemem 8,7 l a jmenovitým výkonem od 173 kW (235 k) do 250 kW (340 k). Motory mají systém SCR a nechybí jim ani systém navyšování výkonu, který dokáže přidat až 35 koní. Jako převodové ústrojí se využívá osvědčený PowerShift 19 x 4, dodávaný ve verzi 40, nebo 50 km/h. V prvním případě je možné dosažení nejvyšší pojezdové rychlosti ve snížených otáčkách motoru. Pro polní práce je důležitá skutečnost, že v pracovním rozsahu 6 – 12 km/h se nachází hned osm převodových stupňů. Řazení rychlostních stupňů může probíhat v automatickém režimu, kdy je spojeno s řízením otáček motoru, traktor pak udržuje nastavenou rychlost jízdy a podle zatížení si mění převodový poměr i otáčky motoru, aby jeho provoz byl co nejvíce hospodárný. Traktory New Holland T8 mají prodloužený rozvor (na 3450 mm), nový systém odpružení přední nápravy s uložením pod kabinou a přes dlouhý rozvor mají poloměr otáčení jen na hodnotě 5 m, čehož je dosaženo novou konstrukcí rámu, umístěním chladičů a vytvořením prostoru pro zvětšení rejdu kol. Hydraulický systém traktorů New Holland T8 má nejvyšší průtok až 274 l/min, regulaci Load Sensing, čtyři vnější okruhy a tříbodový závěs s nosností až deset tun. Kabina traktorů disponuje velkým prosklením (6,3 m2), je odpružena pomocí tlumičů a vinutých pružin a má hladinu vnitřního hluku pouze na hodnotě 68 dB. Uvnitř kabiny je klasické ovládání tvořené loketní opěrkou SideWinder II s pákou pojezdu, dotykovým monitorem IntelliView III a informačním panelem kontrolek a displejů v pravém sloupku.

Kloubové traktory T9

Kloubové traktory T9 jsou jna rozdíl od řady T8 stále obnovenou novinkou v sortimentu. Již v loňském roce se na našich polích projížděl model T9.505, který demonstroval, jak vypadá jeden z nejvýkonnějších kloubových traktorů na našem trhu. Traktory T9 letos doznaly jistých změn, které sledovaly hlavně úpravu pro evropské podmínky. Hlavní změnou je zúžený rám, kdy traktor s pneumatikami o šířce 900 mm se vejde do přepravní šířky tři metry, jisté změny jsou i na motorech a z vnějšího pohledu zaujme především jiné umístění tlumiče výfuku s katalyzátorem SCR, který je položen na pravém předním blatníku. Také motory do traktorů New Holland T9 vyrábí firma FPT a jsou použity ve třech základních provedeních. Výkonově nejslabší model T9.390 používá stejný motor, jaký je v traktoru T8.390, tedy se zdvihovým objemem 8,7 l a nejvyšším výkonem po navýšení 287 kW (390 koní). Modely T9.450, T9.505 a T9.560 mají motory se zdvihovým objemem 13 l, používají jedno turbodmychadlo s obtokovým ventilem a jejich maximální výkony po navýšení zhruba odpovídají poslednímu trojčíslí v typovém označení. Dva nejvýkonnější modely T9.615 a T9.670 mají systém dvoustupňového přeplňování a maximální výkon 497 kW (615 k) a 451 kW (670 koní). S ohledem na systém navyšování výkonu je zajímavý jeho průběh, kdy nejvější navýšení je při otáčkách, v nichž je dosahováno i maximálního výkonu, zatímco v otáčkách jmenovitých se výkon nenavyšuje vůbec. Z praktického hlediska to není s podivem, protože při zatížení na poli takto výkonný traktor a s adekvátním nářadím nikdy ve jmenovitých otáčkách nepracuje. Jako převodové ústrojí je použita PowerShiftová převodovka 16 x 2, která stejně jako u traktorů T8 může pracovat i v automatickém režimu, kdy řídicí jednotka rozhoduje o volbě převodového stupně i o otáčkách motoru. Přes svou mohutnost je traktor díky kloubovému řízení dostatečně obratný a jeho poloměr otáčení dosahuje jen 5,7 m. Traktory řady T9 jsou vybavovány zadním tříbodovým závěs kategorie IV, jehož nosnost je devět tun. Mohou být vybaveny též vývodovým hřídelem. I když v praxi je použití vývodového hřídele u kloubového traktoru záležitostí ojedinělou a tříbodový závěs je nejčastěji použit při agregaci s podrývákem. Ostatní půdozpracující stroje se připevňují do spodního závěsu. Kabina traktorů T9 má jednu přednost, kterou je odpružení na čtyřech bodech pomocí tlumičů a pružin a její vnitřní výbava je podobná té, jakou mají traktory T8. Zajímavostí je použití stěrečů na předních průhledech z kabiny. V rámci výbavy na přání lze komfort jízdy zvýšit použitím sedačky s aktivním tlumením kmitů.

Trocha svezení

Na pole, kde probíhaly praktické ukázky traktorů, jsem dorazil jako jeden z prvních, a tak jsem si hned vyzkoušel nový model T9.560. Traktor byl agresován s dvanáctimetrovým podmítačem Agrisem pracujícím v hloubce 10 až 12 cm, a jelikož den předtím pršelo, podmínky pro práci nebyl ideální, ale s postupem času, jak půda osychala, se zlepšovaly. Jízda s kloubovým traktorem nebyla nijak složitá, tedy pokud jsem nemusel couvat. Couvání s klouvým traktorem je obtížnější než u traktoru klasického. Ale při jízdě vpřed bylo vše bez problému. Na souvrati stačilo podmítač před otáčkou přizvednout, k čemuž se využily dva vnější hydraulické okruhy, a protože byly vybaveny časovou funkcí, stačilo páčky jen chvíli podržet a dále už jsem se mohl věnovat otáčení. Je pravdou, že manévrovací vlastnosti kloubového traktoru jsou výborné, avšak je třeba, aby rovnež nářadí mělo dostatečně dlouhou oj, pak proběhne otáčka opravdu na malém poloměru. Pro udržení přímého směru jízdy jsem použil GPS navigaci, které měla při záběru 12 m své jasné opodstatnění. A protože mám rád, když věci fungují co nejvíce samy, vyzkoušel jsem samozřejmě i systém automatického řazení. Na první pokus se mi to nepodařilo, protože jsem opomněl jednu skutečnost, kterou je to, že v automatickém režimu jízdy se mění ruční plyn za páku pojezdu, takže pokud se řidič rozjede a ponechá nízké otáčky motoru, traktor na požadovanou rychlost jízdy nezrychlí. Pro nastavení správné pojezdové rychlosti stačí se na ni rozjet a pak stisknout tlačítko automatiky řazení na tři sekundy. Pípnutím je potvrzeno, že aktuální rychlost byla uložena, a při každém dalším zapnutí automatiky ji řidicí jednotka bude udržovat. Nastavení automatiky řazení se mi tedy zdařilo, volantem nebylo třeba točit, protože to obstarala navigace, a tak jsem ještě spekuloval, jak si zjednodušit otáčení na souvrati. Řadit ručně dolů a snižovat otáčky motoru mi připadalo komplikované. Nakonec jsem použil jednoduchou pomůcku, kterou je decelerační pedál. On to pedál není, je to jen takové tlačítko na podlaze. Po jeho stisku dojde ke snížení otáček motoru, a protože jsou ve vazbě na pojezdovou rychlost, dojde i k řazení směrem dolů. Na souvrati se mi tak otáčky motoru samy snížily na asi 1600 za minutu, traktor si zařadil o několik stupňů dolů a já se v pohodě otočil. A to se mi líbilo. Protože monitor v kabině ukazoval výkonnostní parametry, zapsal jsem si jich několik do sešitu. Pojezdová rychlost byla asi 10 km/h, otáčky motoru byly při jízdě s kopce asi 1600 za minutu, do kopce přibližně 1800 za minutu a výkon motoru byl využit na 100 až 105 %. To však neznamená, že by motor neměl rezervu výkonu. Šlo o to, že jej automatika zatěžovala v nižších otáčkách, čímž přispívala k tomu, že pracoval v úspornějším režimu. Zkoušel jsem jezdit i rychlostí 12 km/h a šlo to. Při jízdě z kopce činila okamžitá spotřeba paliva okolo 80 l/h, do kopce pak 100 l/h. To jsou na první pohled astronomická čísla, jenže je třeba uvážit, jaká byla výkonnost soupravy. Při záběru 12 metrů to bylo přibližně 12 ha/h! A to znamená spotřebu 6,5 l/ha při jízdě z kopce a 8 l/ha při jízdě do kopce. Takže velmi příznivé hodnoty. V praxi by tedy takováto souprava jistě obstála, a to s příznivými provozními parametry. Podobně jako s traktorem T9.560 jsem se svezl i s traktorem T8.390, který byl agregován na vedlejším poli s desetimetrovým talířovým podmítačem Lemken Rubin. Podmítač pracoval v hloubce do 10 cm, a protože to bylo na pozemku, který byl písčitý, a tudíž i rychleji vyschnul a byl snadno zpracovatelný, traktor neměl s podmítačem žádné problémy. Spotřeba paliva se pohybovala mezi 20 až 30 km/h, a to při rychlosti jízdy 12 km/h a otáčkách motoru jen okolo 1600 za minutu. Hektarová spotřeba tak činila pouze 2 až 3 l/ha a výkonnost 12 ha/h. Ale je třeba zdůraznit, že šlo o lehkou půdu, na níž již předtím traktory s nářadím pro zpracování půdy jezdily, takže už byla dobře prokypřená. V obvyklých půdních podmínkách by takováto souprava již jistě měla problémy, ale pokud by se použil podmítač se záběrem okolo osmi metrů, pak by mohl být pro nejvýkonnější New Holland z řady T8 dobrou agregací. Protože ovládání traktorů T8 je obdobné jako u T9 (jen mají nožní plyn a nemají decelerační tlačítko), po zkušenostech s devítkou jsem s ním problémy neměl. Na souvrati jsem místo deceleračního tlačítka použil ruční plyn, který se v režimu automatického řazení choval jako páčka pojezdu. Co musím velmi pochválit, je opravdu měkké řazení převodových stupňů, které z PowerShiftové převodovky dělá navenek převodovku blízkou konceptu CVT.

Závěrem

Kromě dvou traktorů T9 (T9.560 s podmítačem Agrisem, T9.505 s talířovým podmítačem Lemken Rubin) a dvou strojů T8 (T8.390 s podmítačem Lemken Rubin a T8.390 s kypřičem Horsch Tiger) byly představeny i dva traktory T7, avšak bez nářadí. Účastníci předváděcího dne si na nich mohli vyzkoušet, jak se nastavují a fungují satelitní navigace.

 

zdroj: AGROTEC a.s.