CR11 posouvá dědictví vlajkové řady kombajnů New Holland na razantně vyšší úroveň produktivity.

NOVÁ KONCEPCE POHONU MLÁTIČKY

Hvězdou stánku New Holland byla nová vlajková loď sklízecích mlátiček CR11. Stroj posouvá dědictví vlajkové řady CR, k níž patří i světový rekordman CR10.90, na další, razantně vyšší úroveň produktivity. Jde o zcela nový stroj, který staví na technologii TwinRotor. V mlátičce tak najdete dva rotory o průměru 61 cm (namísto předchozích 56 cm), charakteristické pro axiální mlátičky New Holland, které ale narostly do délky, a to o zhruba 50% (na stávajících téměř 4 m). Zbytek mlátičky je výrazně jiný, což dokládá i deklarovaný podíl nových dílů, který činí 95%. Po otevření boků mlátičky bystrého pozorovatele ihned zaujme jednoduchost pohonů. Ubylo jich plných 25%. Inženýři New Holland otočili motor v mlátičce o 90 stupňů, takže osa otáčení klikové hřídele je nyní shodná s osou otáčení rotorů. Pohonné ústrojí konstruktéři doplnili o dvě plynulé převodovky. Jedna pohání přímo rotory a vkládací DFR válec, jenž rovná hmotu před rotory a funguje i jako ochrana proti vniknutí kamenů. Druhá převodovka pak pomocí dlouhého kardanu pohání šikmý dopravník a lištu, která může dnes dosahovat až 18,3 m záběru. Odpadla tak potřeba přenášet výkon na další jednotky pomocí řetězů. Zbylo jen pár řemenů a volné místo, které posloužilo pro zvětšení šířky sítové skříně, a to při zachování maximální povolené šířky na průjezd stroje po evropských silnicích. Obrovskou výhodou zapojení plynulých převodovek do pohonu mlátičky je skutečnost, že je lze velmi jednoduše a jemně reverzovat. Pokud tedy obsluha jede s mlátičkou na hraně výkonnosti, což je žádoucí, a dojde k zablokování stroje, stačí pouze stisknout tlačítko v kabině a mlátička se sama vyčistí. Obsluha ani nemusí opouštět komfort kabiny. Zbývá snad jen dodat, že mlátičce CR11 dodává výkon 775 koní šestnáctilitrový motor Cursor. Díky zjednodušení pohonů se spotřeba ve srovnání s CR10.90 nezměnila.

TÉMĚŘ NULOVÉ ZTRÁTY

Sítová skříň je zásadně přepracovaná, patentovaná a zatím utajovaná. Obchodně se nazývá Twin Clean a je vybavena dvěma čisticími systémy nad sebou, se 2 horními síty, 2 spodními síty, 2 sadami tlakových senzorů pro měření zatížení sítové skříně a dvěma zrnovými dopravníky. Úpravy proběhly také na vynášecí desce, tzv. „korčáku“, jenž má nově za úkol i distribuovat vymlácenou hmotu mezi dvě horní a dvě spodní síta na základě dat z tlakových senzorů. Tato distribuce materiálu na síta umožnila opustit systém vyrovnávání celé sítové skříně pro kompenzaci náklonu na svazích a v mlátička tak v přepracované podobě využívá tzv. „SmartSieve“ systém vyrovnávání sít, který známe z ostatních modelů mlátiček New Holland. Čímž vznikl další prostor pro rozšíření sít a tím zlepšení čistícího účinku. Více oficiálních informací k dispozici zatím není. Sítová skříň Twin Clean je plně automatizovaná, což zaručuje rovnoměrné rozložení hmoty na sítech, neskutečnou průchodnost a ztráty blízké nule. Čisté zrno putuje do zásobníku o objemu 20.000 litrů. Kombajn může být osazen NIR senzorem, který průběžně a automaticky kontroluje kvalitu sklízeného zrna. Technici přímo na výstavě také mluvili o zajímavé funkci NIR senzoru. Protože software zná kvalitu a množství zrna v zásobníku, je po jeho naplnění schopen obsluze poskytnout informaci, zda jde o krmnou nebo potravinářskou kvalitu. Podle toho se může rozhodnout, do kterého odvozového prostředku zásobník rychlostí 210 l/sec. vyprázdní. Jsme zvědaví, až tuto funkci uvidíme v praxi.

POSKLIZŇOVÉ ZBYTKY

Nakládání s posklizňovými zbytky má na starosti systém Intellispread, který je vybavený obdobou kamery „GrainCam“ a dvěma radary. Obsluha si z kabiny nastaví požadovanou délku nadrcení slámy a systém automaticky upravuje vytažení protiostří tak, aby sláma byla nadrcená podle zadaného požadavku. Rozmetání je kontrolované dvěma radary, které sledují let nadrcené slámy a upravují lopatky metače tak, aby byla rovnoměrně rozhozena bez ohledu na vliv větru, typ plodiny nebo vlhkost slámy. Konstruktéři přítomní na Agritechnice zdůrazňovali, že nejde o žádný odhad dopadu slámy, ale skutečně je sledován každý kousek slámy až k jeho dopadu na zem. Pokud slámu nedrtíte, nemějte obavy, její kvalita zůstává dle tvrzení testujícího technika stejná jako na předchozích modelech CR, takže ji lze snadno sbírat i svinovacími lisy.

POHODLÍ JE O AUTOMATIZACI

Do kabiny jsme neměli možnost se podívat, ale prozatím zůstává až na pár nových ovládacích prvků stejná. Popravdě, ono už ani není moc co vylepšovat. Mlátička je osazena nejnovější generací monitoru IntelliView 12, který s sebou přináší všechny výhody telematiky PLM Intelligence. Stroj využívá a sdílí GPS data pro automatickou koordinaci až 6 mlátiček na poli. CR11 vytváří sklizňová data a ukládá je do zabezpečeného cloudového uložiště. Výnosové mapy mohou být k dispozici na úrovni jednotlivých složek získaných z NIR senzoru. Mlátička samozřejmě nabízí i kompletní automatizaci nastavení mláticího ústrojí IntelliSense, která již spolehlivě pracuje v současné generaci mlátiček CR. Telematika umožňuje majiteli mít sklizeň plně pod kontrolou jak z hlediska kvality sklízeného obilí, tak z hlediska organizace a kondice využívaného strojového parku. Tady vzniká maximální produktivita práce a můžete si tak být jisti, že každá koruna investovaná do CR11 se vám násobně vrátí.

OBUTÍ

Značka New Holland se vždy snažila co nejméně zatěžovat přírodní zdroje. I CR11 reaguje na trend snižování utužení půdy, proto nabízí u modelu CR11 řadu širších pásů a větších pneumatik, přestože hmotnost stroje narostla jen o 2%. Stroj na veletrhu Agritechnica byl vybaven pneumatikami od společnosti Michelin – Cerexbib 2 – rozměr 900/65R46 o průměru 2,32 m. Jde o společný vývoj značek New Holland a Michelin. Je to poprvé, kdy byl takový rozměr pneumatik představen na kombajnu jakéhokoliv typu. Delší stopa pneumatiky a vylepšená trakce zajišťují nejmenší možné utužení půdy, které nemá při sklizni obdoby.
Třešničkou na dortu je ikonický, svěží design, který je stylový a zároveň nadčasový. Plynulost sklizně je na vnějších panelech stroje podtržena dynamickým modrým prvkem, který prochází napříč karoserií. Pokud tedy máte dostatek hektarů ke sklizni, velké půdní celky a výnosy okolo 10 tun/ha, bude vám CR11 se svojí deklarovanou průchodností 130 – 150 tun zrna za hodinu skvělým pomocníkem.