New Holland je Clean Energy Leader – průkopník a přední výrobce v oblasti čisté energie. V současnosti má New Hollakd k dispozici u všech výrobních řad sklízecí mlátičky, jenž plní přísnou emisní normu Tier4A a pouze nejmenší tři modely u výrobní řady TC jsou stále dodávané na trh s motory Tier3. V souladu s přijatou strategií u New Holland, kdy pro motory nad 100 hp je využívaný systém SCR, jsou všechny mlátičky osazeny motory, které přináší výhody a úspory pro farmáře a čistý vzduch pro všechny. Co na to říkají prní majitelé, se můžete dočíst v naší reportáži ze ZEPRO Přítluky.

Hlavní výhody použití systému selektivní katalické reakce (SCR) pro eliminaci škodlivin ve spalinách u sklízecích mlátiček jsou:

  • Emise jsou řešeny mimo blok motoru v katalyzátoru za využití AdBlue, motor tak nasává pouze čistý stlačený vzduch plný kyslíku, spalování probíhá za optimálních podmínek a motor je vyladěný pouze s ohledem na maximální výkon a minimální spotřebu paliva.
  • Mlátička nemusí chladit velké množství horkých spalin a není tak náročná na chlazení to zvyšuje spolehlivost za horkých letních dnů a snižuje spotřebu paliva.

Podívejme se, jak jsou s mlátičkou se systém SCR spokojeni ve společnosti Zepro Přítluky.

Když vstupuje na trh nový stroj se značkou New Holland, tak jeden z prvních kusů zpravidla zamíří na farmu Zepro Přítluky. Kromě řady dalších důvodů, je to i díky inovativnímu a promyšlenému přístupu firmy, dlouhodobým zkušenostem a znalostem techniky New Holland i zodpovědným přístupem k práci.

Je proto logické, že jedna z prvních sklízecích mlátiček s motorem vybaveným systémem SCR skončila právě v tomto podniku. A nečekali na ni lehké úkoly. Zepro Přítluky se díky přírodním podmínkám Jižní Moravy specializuje na pěstování kukuřice, které je dále doplněno o pěstování pšenice, sady, vinohrady a také živočišnou výrobu.  Celkově mlátičku CX8080 čekalo pro Zepro „klasických“ téměř 1700 ha ke sklizni, což je množství, které řada strojů sklidí za dva roky. Tento úkol mlátička přebírala po své předchůdkyni CX860, která v podniku bez větších zaváhání pracovala celých 7 sezón a to s dlouhodobou průměrnou spotřebou 16,5 litru a nejnižší průměrnou spotřebou v sezóně na úrovni 14,4 litru.

Když se řekne kukuřice a sklizeň, tak se řadě lidí vybaví axiální mlátička. I mlátičku CR v Přítlukách zkoušeli, ale na tak výkonný stroj nemají využití a nemá smysl zbytečně platit více. „Při sklizni kukuřice nejsme tak závislí na počasí a nemusíme spěchat. Navíc máme vlastní posklizňovou linku včetně čištění a sušení s určitou kapacitou, kterou nejsme schopni překročit, takže výkonnější stroj pro nás nemá smysl. Současně máme systém nachystaný tak, že zhruba 2 dny po sklizni strniště ve dvou směnách ořeme. To je další důvod, proč nepotřebujeme stroj s vyšší výkonností.“ Shrnul důvody volby mlátičky CX pan Homola.

Sklizeň v Zepro Přítluky.

CX8080 v roce 2011 sklidila přesně 1666 hektarů. Z toho 356 ha připadalo na obilí bez drcení slámy, 80 ha na obilí s drcením slámy a 1230 hektarů kukuřice. Obilí CX8080 sklízela jednak na rovinatých pozemcích Zepro Přítluky a dále pak v partnerském podniku na Vysočině. „Na klasické služby nejezdíme,“ popisoval způsob práce ing. Antonín Homola, ředitel společnosti Zepro, „ale máme jeden partnerských podnik na Vysočině, který posílá kombajny k nám, a my posíláme mlátičku na výpomoc k nim. Vše si pak navzájem fakturačně vyřídíme a započteme. Je to operativní, když prší, tak chlapi jedou domů a na zavolání jsme tam za hodinu a půl. Navíc naši partneři se na polích chovají jako by pracovali na svém a to stejné platí o nás. Máme sklizeno rychle, navíc žně se nám tak natáhnou a dostatečně využijeme mlátičku“ shrnul praktické důvody spolupráce ve sklizni p. Homola. Po zahřívacím kole v obilí čeká na mlátičku kukuřice.

Snažíme se minimalizovat utužení půdy, proto dopravní technika u nás nesmí na pole. Kombajnér si musí práci organizovat tak, aby mohl vysypávat na souvrati, což u mlátičky zvyšuje spotřebu nafty na hektar. Navíc rostliny kukuřice sekáme trochu netradičně pouze kousek nad zemí, kde je rostlina nejtvrdší. To sice zvyšuje spotřebu nafty mlátičky, ale ušetří jednu pracovní operaci – mulčování strniště. Všechny rostliny jsou následně rozdrceny a rozhozeny do celého záběru mlátičky tak, aby bylo možné pole následně pouze zorat. Při takto organizované a náročné práci mlátička spotřebovala za sezónu celkem 20 471 litrů a  dosáhla tak průměrné spotřeby 12,28 litru na hektar.

Trocha matematiky.

Podívejme se, kolik peněz mlátička CX8080 společnosti Zepro Přítluky uspořila za naftu oproti své předchůdkyni CX860.

  1. ve srovnání s průměrnou spotřebou CX860: 16,5 – 12,28 (rozdíl ve spotřebě) x 1666 ha (počet sklizených hektarů v roce 2011) x 28 Kč (náklady na naftu B30 na níž mlátička jezdí bez DPH) = 196 854 Kč.
  2. Ve srovnání s nejnižší spotřebou u CX860: 14,4 – 12,28 x 1666 x 28 = 98 893 Kč

 

Systém SCR samozřejmě potřebuje kapalinu AdBlue a tak i na její spotřebu padl dotaz. „Máme k dispozici dva tisícilitrové kontejnery s AdBlue, které si vždy u Agrotec a.s. vyměníme za nové. Protože jsme v průběhu sezóny zjistili, že je spotřeba i cena AdBlue u mlátičky CX8080 nízká, přestali jsme ji sledovat. Nemělo to pro nás praktický význam.“ Zodpověděl dotaz na spotřebu AdBlue pan Homola. My ze zkušeností víme, že se spotřeba AdBlue pohybuje někde okolo 6% spotřeby nafty.

Zkušenosti základem pro další nákup techniky

Takto nízká spotřeba nafty určitě vychází z toho, že mlátička CX860 měla nižší jmenovitý výkon, v kukuřici tak motor pracoval ve vyšších otáčkách blíže svému maximu a spotřeba tak byla vyšší. Motor v CX8080 se svými nedušenými 400 koni běží naprosto lehce a klidně, případný náhlý nárůst zatížení v pohodě překoná. Spotřeba je opravdu vynikající a přesvědčila nás o výhodě motorů s SCR. Na základě této zkušenosti jsme hned prodali náš těžký traktor T8040 a pořídili jsme si nový T8.330. Úspory nafty při orbě byly tak výrazné, že jsme ostatní traktory nechali stát nebo je poslali na jiné práce a třistatřicítka orala na 2 směny, zvládla celkem 900 hektarů a uspořila nám 20% nákladů ve srovnání se svým předchůdcem. „Technologie SCR od New Holland je určitě dobrá volba“ shrnul zkušenosti z prvního roku pan Homola.

Doplňování AdBlue: Informace přímo od obsluhy stroje!

Pokud jde o AdBlue, je rozdíl mezi podmínkami doma na farmě a ve službách. Doma jsem natankoval z kontejneru pomocí výdejní pistole jednou za týden plnou nádrž a nemusel jsem se o nic starat. Na službách jsem nádrž doplňoval z osmnáctilitrových kanystrů, které vozil doprovod, a to každý druhý den. Je to sice práce navíc, ale zabere to tak deset minut, což není problém. Spíš že na to člověk musí myslet, protože kdybychom vyjeli nádrž celou a museli v kanystrech nahoru tahat 100 litrů, tak to už by byla otrava. Vypadá to, že SCR bude za chvíli asi ve všem, takže logistika bude jen jednodušší.“ doplnil pan Konečný, který s mlátičkou jezdí.

zdroj: AGROTEC a.s.